Svar: Rengøringsmidler
17. juni 2004
Alder:
2 år
Kære Carina
Det er især en svær situation da du og din kæreste ikke er enige om, hvad er rigtigt at gøre.
I princippet er det rigtigt at man ikke kan forlange at andre mennesker skal lave deres hjem om, fordi man kommer på besøg med sit barn. Der kan være rengøringsmidler, eller fine glasvaser, som man helst så sat væk, og når man så kommer på besøg, så må det være forældrenes opgave at holde øje med at barnet ikke får fat i noget eller ødelægger noget.
Det kan selvfølgelig være belastnede at være på besøg et sted, hvor man 'hele tiden skal holde øje' og derfor egentlig ikke rigtig nyder besøget, men som regel er det jo kortvarigt man er der.
Problematisk er det dog, når din datter skal være der alene i længere tid og du føler dig utryg derved. Hvad skal der til, for at du føler dig tryg?
Et eller andet sted er det jo fint at dine svigerforældre har været så lydhøre at de har flyttet det hele ud i bryggerset, hvor din datter ikke behøver at komme. De lover også at holde øje med hende, så det er jo egentlig gode tegn. Men hvad er det du er bange for?
Det er naturligvis forfærdeligt hvis din datter får fat i noget rengøringsmiddel, hvilket også kan få katastrofale følger, men det ved din mand og dine svigerforældre vel også, eller tror du de er ligeglade?
Jeg tror det er meget vigtigt at I alle taler om tingene. Først du og din mand, så I ved hvor I står overfor hinanden og derefter sammen med dine svigerforældre. I skal tale om det ikke diskutere. Jeg tror det er meget vigtigt at du siger at I alle må kunne blive enige om at det vigtigste er at der ikke sker din datter noget og I holder jo alle af hende og vil hende det bedste. Netop når man vil hende det bedste, så er det også en god idé at fjerne ting, som kan være farlige for hende.
Du kan kontakte din sundhedsplejerske, som højst sandsynligt vil have nogle pjecer om sikkerhed i forhold til børn. Måske kunne I tage en snak ud fra dem.
Håber I finder en løsning.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske