Svar: Rengøringsmidler

17. juni 2004

Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Carina

Det er især en svær situation da du og din kæreste ikke er enige om, hvad er rigtigt at gøre.

I princippet er det rigtigt at man ikke kan forlange at andre mennesker skal lave deres hjem om, fordi man kommer på besøg med sit barn. Der kan være rengøringsmidler, eller fine glasvaser, som man helst så sat væk, og når man så kommer på besøg, så må det være forældrenes opgave at holde øje med at barnet ikke får fat i noget eller ødelægger noget.

Det kan selvfølgelig være belastnede at være på besøg et sted, hvor man 'hele tiden skal holde øje' og derfor egentlig ikke rigtig nyder besøget, men som regel er det jo kortvarigt man er der.

Problematisk er det dog, når din datter skal være der alene i længere tid og du føler dig utryg derved. Hvad skal der til, for at du føler dig tryg?

Et eller andet sted er det jo fint at dine svigerforældre har været så lydhøre at de har flyttet det hele ud i bryggerset, hvor din datter ikke behøver at komme. De ...

Annonce

... lover også at holde øje med hende, så det er jo egentlig gode tegn. Men hvad er det du er bange for?

Det er naturligvis forfærdeligt hvis din datter får fat i noget rengøringsmiddel, hvilket også kan få katastrofale følger, men det ved din mand og dine svigerforældre vel også, eller tror du de er ligeglade?

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg tror det er meget vigtigt at I alle taler om tingene. Først du og din mand, så I ved hvor I står overfor hinanden og derefter sammen med dine svigerforældre. I skal tale om det ikke diskutere. Jeg tror det er meget vigtigt at du siger at I alle må kunne blive enige om at det vigtigste er at der ikke sker din datter noget og I holder jo alle af hende og vil hende det bedste. Netop når man vil hende det bedste, så er det også en god idé at fjerne ting, som kan være farlige for hende.

Du kan kontakte din sundhedsplejerske, som højst sandsynligt vil have nogle pjecer om sikkerhed i forhold til børn. Måske kunne I tage en snak ud fra dem.

Håber I finder en løsning.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.