Ammestop -2 årig

15. marts 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Ammestop -2 årig

Kære Helen

Mange tak for svaret i på min tidligere henvendelse vedrørende vores 2-årige som er i selvstændighedsalderen for fuld udblæsning og som samtidig er meget mor-glad (og afvisende overfor andre).

Jeg nævnte tidligere at jeg egentlig gerne ville stoppe med nat-amningen, både så far (og på sigt bedsteforældre) kan komme på banen med putning (og generelt), men også i håb om bedre søvn.
Du nævner at det vil være godt at stoppe nu, men jeg ved simpelthen ikke hvordan vi skal finde energi og overskud til den voldsomme kamp det vil blive. Vi er i forvejen i en hård periode og jeg er allerede presset på søvnen.

Vi har prøvet flere gange uden held. Lillesøster bruger ikke sut og er ikke særlig knyttet til nogen bamse eller lign. (Vi har gjort alt for begge dele).

For et halvt år siden havde vi et forsøg der egentlig startede ok. Ambitionen var blot falde i søvn uden amning - ikke hele natten. Første nat lykkedes det at få hende til at sove uden amning efter ca 3 timer med afledning, sang osv. Men hun vågnede så bare efter 20 minutters søvn og ville ammes. 2. nat begyndte hun at brokke sig, men det lykkedes dog efter 4 timer at få hende til at sove - også her vågnede hun efter 20 minutter. 3. nat havde hun ligesom forstået hvor vi ville hen og gik amok med det samme, efter 5 timers skrig gav vi op.

Vi prøvede igen her for et par måneder siden. Vi havde talt med en søvncoach og lagt en trøsteplan. Desværre var der bare ingenting i den trøsteplan der virkede. Hun gik fuldstændig amok, skreg vildt, endte med at ryste helt vildt og ...

Annonce

... være ukontaktbar efter 5 timer. Vi havde ikke mere at give af, så vi måtte opgive projektet.

Hun har ikke generelt store nedsmeltninger og bliver heller hysterisk - men amningen holder hun fast på. Vi prøvede alt for at trøste, aflede osv. Synge, tale, nysse, ikke gøre noget og bare være der, kramme, vugge, tage hende med ud af sove værelset osv. Og vi har prøvet alle tingene i lang tid. Far vil hun slet ikke have og er heller ikke vant til i forbindelse med putning. Hun skriger så voldsomt at alle i huset bliver vækket.

Barnevognen er hun heller ikke ret glad for, så det er ikke en mulighed. Til lur skal der arbejdes meget for at få hende derud.

Jeg kan simpelthen ikke se hvordan vi skal komme videre. Det vil kræve flere ugers massiv kamp, hvor vi ikke vil sove om natten. Det er i forvejen en krævende periode - og vi skal også kunne gå på arbejde om dagen, så der er ikke rigtig mere at give af.
Måske også fordi vi ikke længere tror det kan lykkes - men omvendt kan der jo gå meget længe før hun selv siger fra overfor amning.

Heldigvis er hun en meget kærlig, sød og sjov pige - og så overlever man jo at tingene er hårde. Men hvis du har nogen gode råd i forhold til stop af natamning, så modtages de med kyshånd!

Lige nu synes vi bare ikke at vi har ekstra overskud og energi at give af og så virker det jo ikke som om der er nogen muligheder.

Hun bliver i øvrigt ikke ammet om dagen, det er kun putning til nat og når hun vågner om natten, hvilket hun gør en del gange.

Tak for dine altid gode råd!

Bedste hilsner
Mor til en 2-årig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder