Det rigtige tidspunkt for ammestop

30. december 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Det rigtige tidspunkt for ammestop

Hej Helen

Tak for dine meget grundige og detaljerede svar på mine sidste to spørgsmål. Vi har bestilt tid til ørelægen, har været ved børnefysioterapeut og fået en mere stringent måltidsrytme. Alt i alt har vi angiveligt et “blødt” barn, som kræver lidt ekstra for at føle sig sikker. Alligevel går Valdemar mere og mere med gåvogn nu og vi tror måske, at han snart tør tage springet og gå sine første skridt.

Mit spørgsmål i dag går på noget, der måske er lidt mere “fluffy”. Valdemar har på trods af sine mange indlæggelser og spiseproblemer altid været god til at amme. Selv efter kortere perioder, hvor vi var tvunget til at afbryde amningen pga sygdom, har vi fundet hinanden igen, da jeg troligt holdte mælkeproduktionen oppe og selv spiste hyperallergivenligt, for at han kunne tåle mælken. Aktuelt ammer vi en gang om dagen, oftest når han vågner om morgenen, hvor vi alligevel ligger og nusser, men aldrig som en del ...

Annonce

... af hans putteritual eller om natten. Jeg havde lidt håbet på, at mælken selv ville rinde ud, når vi kun ammede så lidt og at han derved selv ville fravænne sig. Det er dog ikke tilfældet og jeg skal selv træffe valget om, hvornår det er det rigtige tidspunkt at stoppe.

Jeg synes generelt, at det er vanskeligt at få uvildig rådgivning om, hvorlænge et barn kan profitere både ernæringsmæssigt og følelsesmæssigt af at amme. Debatten kan hurtigt blive polariseret og jeg synes, at sundhedsstyrelsens vejledning er meget åben. Valdemar efterspørger ikke mælk i løbet af dagen og han ville nemt kunne afledes, skulle jeg beslutte mig for at stoppe. Omvendt vil jeg gerne give ham alt det bedste, og hvis der stadig er fordele ved amning ville jeg ikke havde noget imod at fortsætte lidt endnu. Generelt trives jeg med det omend jeg nogle dage godt gad at have “min krop for mig selv”.

Hvad tænker du?

Venlig hilsen
Valdemars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke