Brev:
Det rigtige tidspunkt for ammestop
30. december 2021
Alder:
17 mdr.
Det rigtige tidspunkt for ammestop
Hej Helen
Tak for dine meget grundige og detaljerede svar på mine sidste to spørgsmål. Vi har bestilt tid til ørelægen, har været ved børnefysioterapeut og fået en mere stringent måltidsrytme. Alt i alt har vi angiveligt et “blødt” barn, som kræver lidt ekstra for at føle sig sikker. Alligevel går Valdemar mere og mere med gåvogn nu og vi tror måske, at han snart tør tage springet og gå sine første skridt.
Mit spørgsmål i dag går på noget, der måske er lidt mere “fluffy”. Valdemar har på trods af sine mange indlæggelser og spiseproblemer altid været god til at amme. Selv efter kortere perioder, hvor vi var tvunget til at afbryde amningen pga sygdom, har vi fundet hinanden igen, da jeg troligt holdte mælkeproduktionen oppe og selv spiste hyperallergivenligt, for at han kunne tåle mælken. Aktuelt ammer vi en gang om dagen, oftest når han vågner om morgenen, hvor vi alligevel ligger og nusser, men aldrig som en del af hans putteritual eller om natten. Jeg havde lidt håbet på, at mælken selv ville rinde ud, når vi kun ammede så lidt og at han derved selv ville fravænne sig. Det er dog ikke tilfældet og jeg skal selv træffe valget om, hvornår det er det rigtige tidspunkt at stoppe.
Jeg synes generelt, at det er vanskeligt at få uvildig rådgivning om, hvorlænge et barn kan profitere både ernæringsmæssigt og følelsesmæssigt af at amme. Debatten kan hurtigt blive polariseret og jeg synes, at sundhedsstyrelsens vejledning er meget åben. Valdemar efterspørger ikke mælk i løbet af dagen og han ville nemt kunne afledes, skulle jeg beslutte mig for at stoppe. Omvendt vil jeg gerne give ham alt det bedste, og hvis der stadig er fordele ved amning ville jeg ikke havde noget imod at fortsætte lidt endnu. Generelt trives jeg med det omend jeg nogle dage godt gad at have “min krop for mig selv”.
Hvad tænker du?
Venlig hilsen
Valdemars mor