Amning hver 2 time - 3 måneder

29. november 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning hver 2 time - 3 måneder

Kære Helen.

Først tak for en god brevkasse som jeg har brugt flittigt.

Mit spørgsmål vedrører min søn på 11 uger og amning. Først lidt om os. Han blev født til tiden efter en hurtig og god fødsel med en fin gennemsnitlig vægt 3470. Den første måned var uden udfordringer i det store hele men så begyndte det at drille. Vi kom i massivt søvnunderskud efter en måned da han hurtig fik meget lyd på sin vejtrækning, hvilket holdt os vågne det meste af natten. Han fik herefter konstateret en formodning om let blødt strubehoved. (Det er han stort set vokset fra nu). Dernæst tabte han sig en kurve, hvilket satte yderligere stress i vores system. Han ligger nu stabilt på kurven efter 5 opfølgende vejninger og er i god trivsel i følge både egen sp og børnelæge, og er en glad lille dreng. Begge har sagt vi ikke skal være bekymret for vægt.

Her kommer mit spørgsmål. Jeg ammer ham næsten på klokkeslæt hver anden time med undtagelse af formiddag, hvor han som up. godt kan sove 2.5 3 timer i sin barnevogn udenfor med få opvågninger samt de sene aften timer hvor han også godt kan sove 3 ish timer.

Men opvågning og amning hver anden time trækker virkelig tænder ud på mig, da det ofte tager mindst 30 min hver gang inkl. forsøg på bøvs. Egen sp siger vi kan springe dette over, men så ligger han og få mælk op i munden (der er også mistanke om silent refleks) og kan slet ikke sove. Han bøvser kun om dagen og gylper aldrig. Jeg læser mig til at han “burde” spise nærmere hver 3. 4 time nu og mindre om natten. Hos os er der omvendt og han spiser mere om natten.

Jeg giver ham mad, når han “kalder”- hermed mener jeg at han smasker, ligger uroligt, basker med hænder, og af og til spiser sine hænder. Men misforstår ...

Annonce

... jeg ham? Nogen mener at han blot spiser sine hænder fordi han har opdaget dem og smasken kan være fordi han er træt. Hvis jeg ikke tager ham op, tiltager dette blot. Han spiser grådigt efter han har ligget i sin barnevogn og de fleste gange om natten i gennemsnit 15 min. Nogle gange om natten spise han blot 5 min og falder i søvn (Måske søger han her blot tryghed). Efter hver natamning sover han godt om trygt - maks to timer. Om dagen (når han ikke kommer fra barnevogn) spise han ukoncentreret og synes andre ting er mere spændende.

Hans teknik skulle være god (tabby 8), han spiser ved begge bryster, jeg har fokus på at han får den tykke mælk og han tilbydes som regel to gange. Det er dog svært altid at nå, da han kun er vågen ca. 1.5 mellem dagens to første lure, da vi jo også skal skifte, hygge og tumle.

Jeg har mistanke om at jeg ind i mellem mangler (lidt) mælk, hvilket jeg tilskriver manglende søvn og deraf følgende stress. Det kan aldrig lykkes mig at lægge mig om dagen og hvis det gør er jeg ofte så overtræt at jeg ikke kan sove. Vi har prøvet at supplere med flaske både før og efter han har spist ved bryst, men det er han ikke interesseret i. Om natten mangler jeg aldrig mælk hvilket sikkert skyldes at jeg får sovet. Samlet set bliver det sjældent til mere end 5 6 timer på hele døgnet.

Grundet hans tabte kurve er jeg selvfølgelig ivrig efter han får nok at spise og hvis amning hver 2. Time er normalt så accepterer jeg dette, men jeg er virkelig slidt nu og trænger til søvn. Hvad kan vi gøre? Sutten som vi bruger begrænset kan kun udskyde 10 15 min.

Hvis vi skal leve med dette en tid endnu, er mit spørgsmål, hvornår jeg kan forvente det bliver mere sjældent.

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!