Rettidig omhu ift. at undgå natamning i lang periode

2. marts 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Rettidig omhu ift. at undgå natamning i lang periode

Kære Helen

Jeg venter barn nr. 2 og har i den forbindelse nogle spørgsmål til søvn og amning, baseret på mine erfaringer med barn nr. 1.

Baggrund:
Jeg var vældig glad for både amning og barsel med barn nr. 1. Den absolut hårdeste prøvelse viste sig at være at gå på arbejde (fra min datter var 8 mdr.) og samtidig natamme i en periode på godt et halvt år. Jeg blev en mere og mere udtværet version af mig selv og kunne ikke magte at ændre kurs. I en juleferie lykkedes det endelig at få vores nu halvandet årige datter vænnet fra natamning (og amning i det hele taget).

Vi havde en naiv plan om at fravænne vores datter fra natamning i ugerne op til jeg skulle starte på arbejde, samtidig med vi var på ferie i Italien. Det gik ikke, bl.a. fordi far - der endnu ikke havde været på barsel og stået med eneansvaret - ikke følte sig tryg ved at skulle trøste om nætterne og ikke kunne rumme al den gråd, som var hendes klare reaktion på projekt stop for natamning. Mor havde dårlig samvittighed over pludselig ikke at kunne være der om dagen, fra den ene dag til den anden.

Da jeg var startet på arbejde kom der smæk på den motoriske udvikling og vores datter blev meget urolig om natten, hvilket var endnu et benspænd for projekt natammestop. Faktisk husker jeg det som om hun søgte mig om nætterne mere fra 9-12 måneder end tidligere. Det helt klart tryghed og søvnassociation fremfor sult, det handlede om. Det var også her hun endte i midten af vores seng, efter at have sovet helt fint i sin sideseng indtil da.

Hvad kan vi gøre - mine tanker:
Noget handler nok om psykologien hos forældrene, fx om at kunne rumme gråd, og om at lave en ændret ...

Annonce

... rutine i god tid inden den adskillelse, der ligger at mor skal starte på arbejde - og som er hård for både mor og barn. Jeg vil denne gang starte med at arbejde 3 dage om ugen hjemmefra, mhp. at gøre overgangen lidt lettere og fx kunne fortsætte med at amme inden middagslur. Det håber jeg vil gøre det lettere for mig og barnet, der vil være ca. 7 måneder, at stoppe for natamning.

Noget andet handler måske mere om nogle trinvise forandringer, der hjælper barnet med at adskille søvn og amning/flaske fra hinanden. Jeg har læst i din "Børn & Søvn" og her ud fra vil jeg lave nogle amme-, spise- og søvnskemaer jeg kan hænge op på køleskabet og skifte ud alt efter barnets alder. Det jeg bl.a. synes jeg har forstået er:

- Fra start af: At forsøge at indføre sut og andre veje til tryghed og beroligelse end brystet.
- Fra 3 måneders alderen: Øve at lade barnet falde i søvn lige lidt efter afsluttet amning, i egen sideseng.
- Fra 6-7 måneders alderen: Arbejde på at fjerne amningen midt nat, med hjælp fra far. Indføre putteritual til formiddagsluren, der kan tages med videre til natten.

Spørgsmål:
Mit overordnede spørgsmål går på, hvad vi her i anden runde kan gøre for at forebygge vi ender samme sted...? Og ikke mindst hvornår vi kan gøre hvad?

Lidt mere konkret fx:
Hvor tidligt giver det mening at forsøge at arbejde med at skille amning lidt fra søvn og tryghed?

Er det rigtigt forstået, at det er ved 6-7 måneders alderen den store forandring ift. natamning ligger? Og er der her ingen vej uden om den "kolde tyrker", hvor mor sover et andet sted i en periode?

Bedste hilsener fra
en lidt fremtidsbekymret snart mor til to.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre