Brev:
Amning før putning
17. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Amning før putning
Kære Helen - tak for dine altid fyldestgørende svar!
Jeg har lige et opklaringsspørgsmål, du skrev følgende;
"Når du ammer ham, så se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Lirk brystet ud af munden på ham og erstat brystet med sutten. Han skal stadig være svøbt og han flyttes så fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere, hvor han bliver lagt."
Hvad med at bøvse? Jeg har været så opmærksom på netop det, da min dejlige dreng har været og stadig er plaget af luft i maven. Din beskrivelse giver mig indtryk af, at han ikke skal op og bøvse, når han har ammet - er lullet i søvn ved brystet?
Nu vi lige berører netop det emne - har du erfaring med, at der er nogle ammestillinger, der skaber mere luft i maven?
Når han vågner om natten, hvordan ved jeg så med sikkerhed om han er sulten eller bare vil have sutten?
Jeg har siden fødslen altid tilbudt ham bryst om natten for at sikre en optimal mælkeproduktion, men nu han snart er 4 måneder, er det så stadig det samme behov han vil have for føde?
Jeg har også indskrænket brugen af sut til kun at blive givet, når han skal sove. Ikke at jeg har oplevet, at min mælk ikke slår til, men jeg vil så gerne amme, så længe jeg kan, det betyder rigtig meget for mig at give ham den bedste start, nu det har været sådan en hård tid de første måneder. Så er det, at amningen har virket indtil nu virkelig noget, jeg ser som positivt.
Jeg har lidt svært ved at forstå, at han nu kan gå længere tid uden mad, jeg mener, jo større han bliver, jo mere mad har han da brug for, eller?
Hans tegn på sult er ikke nær så tydelige, som i starten. Hvor ofte skal brystet tilbydes nu?
Tusind tak igen!