Amning når barnet sover mange timer om natten

19. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning når barnet sover mange timer om natten

Hej Helen,

Min datter plejede at sove 4-5 timer hver nat. Julemorgen vågnede vi helt befippede klokken 8, fordi vi ikke havde hørt en lyd fra hende siden midnat aftenen før. Siden er hun fortsat med at sove 7-8-9 timer hver nat.

Det er ikke noget jeg har gjort noget specielt for at opnå. Det er jo herligt, men det betyder jo også at der skal spises meget om dagen, for at "indhente det tabte", virker det til.

Til kontrolbesøg hos lægen, da hun var 6 uger, opfordrede lægen os til at ikke lade hende blive ordentligt mæt, og så ordentligt sulten igen mellem måltider, fordi hun har meget med at have meget luft i maven (lige så den er helt udspilet). Jeg kæmper lidt for at holde de minimum 2 1/2 -3 timers pause mellem amningerne, som lægen foreslog, og tit går der ikke mere end 2 timer mellem to amninger om dagen, fordi hun bare virker så sulten.

Det store problem er nu simpelthen ikke føler jeg har mælk nok om dagen. I starten sejlede det hele med mælk når jeg vågnede om morgenen, men det er som om produktionen har vænnet sig til de lange nætter, og derfor lækker jeg ikke så meget om natten, men til gengæld ...

Annonce

... virker det til at der dårligt nok er nok om dagen. Det er ligesom blevet værre efter jeg prøvede at malke ud for nogle få dage siden, fordi jeg skulle være væk fra hende ca. 5 timer. Udmalkningen gik fint og hun tog flasken fint, men så blev der jo ikke "taget" af brysterne i de timer, og føler ikke jeg har kunnet følge med siden. I aften var hun ganske enkelt ikke mæt overhovedet selv om begge bryster var helt og aldeles tomme.

Spørgsmål: Skal jeg vække min datter efter f.eks. 5-6 timer for at hun ikke vågner så helt enormt sulten hver morgen, og vi starter med at jeg er "bagud"? Eller skal jeg begynde at give hende lidt vælling, eller modermælkserstatning? Eller kan jeg øge mælkeproduktionen ved at malke ud?

Og til slut: Jeg har brug for at kunne malke ud så jeg kan være væk nogle få timer ind imellem. Hvordan skal jeg bedst gøre det i lyset af de problemer jeg har?

Glæder mig enormt meget til at høre fra dig. Det er bare gået så godt med amningen (blandt andet takket være nogle af de råd jeg har læst, du har givet andre), så jeg er helt ulykkelig over nu at være rendt i dette problem.

Venlig hilsen Berit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie