Brev:
Amning når barnet sover mange timer om natten
19. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Amning når barnet sover mange timer om natten
Hej Helen,
Min datter plejede at sove 4-5 timer hver nat. Julemorgen vågnede vi helt befippede klokken 8, fordi vi ikke havde hørt en lyd fra hende siden midnat aftenen før. Siden er hun fortsat med at sove 7-8-9 timer hver nat.
Det er ikke noget jeg har gjort noget specielt for at opnå. Det er jo herligt, men det betyder jo også at der skal spises meget om dagen, for at "indhente det tabte", virker det til.
Til kontrolbesøg hos lægen, da hun var 6 uger, opfordrede lægen os til at ikke lade hende blive ordentligt mæt, og så ordentligt sulten igen mellem måltider, fordi hun har meget med at have meget luft i maven (lige så den er helt udspilet). Jeg kæmper lidt for at holde de minimum 2 1/2 -3 timers pause mellem amningerne, som lægen foreslog, og tit går der ikke mere end 2 timer mellem to amninger om dagen, fordi hun bare virker så sulten.
Det store problem er nu simpelthen ikke føler jeg har mælk nok om dagen. I starten sejlede det hele med mælk når jeg vågnede om morgenen, men det er som om produktionen har vænnet sig til de lange nætter, og derfor lækker jeg ikke så meget om natten, men til gengæld virker det til at der dårligt nok er nok om dagen. Det er ligesom blevet værre efter jeg prøvede at malke ud for nogle få dage siden, fordi jeg skulle være væk fra hende ca. 5 timer. Udmalkningen gik fint og hun tog flasken fint, men så blev der jo ikke "taget" af brysterne i de timer, og føler ikke jeg har kunnet følge med siden. I aften var hun ganske enkelt ikke mæt overhovedet selv om begge bryster var helt og aldeles tomme.
Spørgsmål: Skal jeg vække min datter efter f.eks. 5-6 timer for at hun ikke vågner så helt enormt sulten hver morgen, og vi starter med at jeg er "bagud"? Eller skal jeg begynde at give hende lidt vælling, eller modermælkserstatning? Eller kan jeg øge mælkeproduktionen ved at malke ud?
Og til slut: Jeg har brug for at kunne malke ud så jeg kan være væk nogle få timer ind imellem. Hvordan skal jeg bedst gøre det i lyset af de problemer jeg har?
Glæder mig enormt meget til at høre fra dig. Det er bare gået så godt med amningen (blandt andet takket være nogle af de råd jeg har læst, du har givet andre), så jeg er helt ulykkelig over nu at være rendt i dette problem.
Venlig hilsen Berit