Putning af pige på 2,5 år

27. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning af pige på 2,5 år

Kære Helen.

Vi har fornøjelsen at have en datter på 2,5 år. Hun har altid været kanon dygtig til mange ting, og kan rigtig meget selv. Og så snakker hun også som et vandfald. Vi nyder hende og hendes finurligheder meget i løbet af dagen.

Men... Om aftenen når hun skal sove, så er det en kamp uden lige. Hun har på ingen måde lyst til at sove.

Vi plejer at lægge hende i seng omkring kl. 19-20 alt efter hvor træt hun er. Så får hun stille og roligt nattøj på, hvor vi stille og roligt snakker om dagen og måske synger en lille sang. Så kommer hun med ud på badeværelset, hvor vi børster tænder - stadig stille og roligt uden nogen form for protest - og hvis hun er tørstig, så får hun lidt vand at drikke. Så går vi ind på værelset, hvor hun lægger sig under dynen, så bliver der læst en godnathistorie, men allerede her opstår problemerne. Mens vi sidder og læser historie, så hopper hun rundt i sengen, står på hovedet, banker fødderne mod væggen og andre ting. Hun gør i hvert fald alt andet end at sidde stille og putte, mens hun lytter til historie, som man kunne håbe på.

Når historien så er læst færdig, så siger vi stille og roligt, at nu skal hun lægge sig ned under dynen, så hun ikke fryser. Vi siger til hende, at hun skal lægge sig ned og slappe af. Som regel så bliver hun liggende, men når først vi har kysset godnat, sagt vi ses i morgen, elsker dig, godnat. Så kan vi næsten sætte klokken efter, at hun få minutter - nogen gange kun sekunder - efter allerede er oppe af sengen første gang.
Så kommer hun ind i stuen, hvor vi er (og hun kan se derind fra sin seng, så hun behøver ikke gå ud af sengen for at se/høre os) Vi følger hende pænt tilbage ...

Annonce

... i seng igen, siger godnat, vi ses i morgen, elsker dig. Og så kysser vi hende godnat og går ind i stuen igen. Så går der ganske kort tid, så kan vi fortsætte samme mønster. På denne måde kan vi fortsætte i flere timer. Og jo senere hen på aftenen vi kommer jo mere træt bliver hun, og jo mere hysterisk bliver hun. Nogen gange er vi nødt til at sidde og trøste hende for at få hende til at slappe af og nusse, så hun kan "komme ned" på jorden igen.

Undervejs så siger hun, at hun er tørstig, skal tisse, vil sove et andet sted, er tørstig igen, hun vil vugges i søvn i armene eller lign. Og det virker allermest som en undskyldning for ikke at sove for vi kan se, at hun allerede er meget træt. Men hun vil bare ikke overgive sig.

Vi har forsøgt at ændre i putteritualet, men intet hjælper. Vi har læst flere godnathistorier, sørget for at det kun var den ene der puttede og så den anden dagen efter osv. osv. Det skal lige siges at hun for ca. en måned siden stoppede med at sove til middag. Hun sover til middag nogle få dage, hvis hun er træt, men ellers klare hun sig fint igennem dagen uden problemer eller pylren. Men problemet med putningen om aftenen har varet i flere måneder, og vi er begge ved at være meget trætte og frustrerede.

Vi håber, at du kan give os en forståelse og forhåbentlig også nogle gode råd til, hvordan vi kan få hende til at sove i egen seng igen uden problemer.

Bonus info: den 1. november flyttede vi i hus, hvor hun siden dag 1 ikke havde nogen problemer med at sove i sin egen seng. Men efter en 14 dage - 3 uger på den måde, så startede dette trælse, trættende og frustrerende mønster.

Med venlig hilsen
meget trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene