Svar: At sige farvel når man skal i vuggestue

6. marts 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev. Jeg kan sagtens høre at der er sket meget i jeres liv de sidste par år og selvom det naturligvis har påvirker jer alle, så tænker jeg dog også at det lyder som om at I har gjort jer rigtigt mange gode overvejelser undervejs.

Jeg får også indtryk af at I er en harmonisk familie - I har det godt sammen, støtter hinanden, er glade for hinanden og tager de udfordringer der kommer (både jobmæssigt, personlig og familiemæssigt) netop som udfordringer og ikke som problemer. Det er alfa omega for at børn trives - at de oplever deres forældre som en tryg base, at de ved at forældrene er der for dem, er nærværende, lyttende, er til stede. Det er vigtigt at børn oplever harmoni i hjemmet, - så kan de faktisk klare en del.

Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog, taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.

Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.

Det er rigtig svært for din datter at finde ud af gå fra mor til vuggestue og fra vuggestue til mor og det er okay, selvom jeg godt forstår at du synes det er hårdt. Især fordi det har stået på så længe. Lige der om morgenen, hvor du skal sige farvel, så mærker hun den smerte det et eller andet ...

Annonce

... sted er, ikke at få lov til at være hjemme og så græder hun og er ked af det.

Men når hun så er henne i vuggestuen, så oplever hun den glæde det også er at være der, hun har det rigtig godt, hun nyder det og kan fint finde ud af at være der. De fortæller jo hvor glad hun er hvordan hun trives og du ser det også selv, når du står og kigger lidt inden du henter hende. Det er derfor ikke svært for hende at være der, hun har det god der, men det er selve skiftet mellem det ene og det andet er svært for hende.

Det bedste du kan gøre for at hjælpe hende er at sætte lidt ord på. Sæt ord på det du tror hun føler. Fortæl hende at du også vil savne hende, men at du samtidig ved at det bare så dejligt at være i vuggestuen og lege med de andre børn. Tal med hende om hvad de skal lave i dag og vær positiv, som du også forsøger. Så du møder hende og fortæller at du godt forstår det er lidt svært at skulle af sted, men samtidig også fortælle hende, at det bare er super dejligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis også betrygge hende i at du kommer igen, fortælle hende at du kommer når de har spist frugt eller hvornår det nu er og at du glæder dig rigtig meget til at se hende igen. At du vil tænke på hende, men at du også vil se hende. Måske vil hun have glæde af at få et lille fotoalbum med med billeder af jer alle sammen, dig, din mand, hendes selv osv. og når hun så savner jer, så kan hun kigge på billederne og huske at I jo stadig er der:o)

Med hensyn til at der kommer en lille ny så tænker jeg at det er rigtig dejligt for jer. Det vil naturligvis give jer nye udfordringer, men det er jeg sikker på at I nok skal klare og et stort tillykke med det!

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far