Svar: At sige farvel når man skal i vuggestue
6. marts 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev. Jeg kan sagtens høre at der er sket meget i jeres liv de sidste par år og selvom det naturligvis har påvirker jer alle, så tænker jeg dog også at det lyder som om at I har gjort jer rigtigt mange gode overvejelser undervejs.
Jeg får også indtryk af at I er en harmonisk familie - I har det godt sammen, støtter hinanden, er glade for hinanden og tager de udfordringer der kommer (både jobmæssigt, personlig og familiemæssigt) netop som udfordringer og ikke som problemer. Det er alfa omega for at børn trives - at de oplever deres forældre som en tryg base, at de ved at forældrene er der for dem, er nærværende, lyttende, er til stede. Det er vigtigt at børn oplever harmoni i hjemmet, - så kan de faktisk klare en del.
Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog, taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er rigtig svært for din datter at finde ud af gå fra mor til vuggestue og fra vuggestue til mor og det er okay, selvom jeg godt forstår at du synes det er hårdt. Især fordi det har stået på så længe. Lige der om morgenen, hvor du skal sige farvel, så mærker hun den smerte det et eller andet sted er, ikke at få lov til at være hjemme og så græder hun og er ked af det.
Men når hun så er henne i vuggestuen, så oplever hun den glæde det også er at være der, hun har det rigtig godt, hun nyder det og kan fint finde ud af at være der. De fortæller jo hvor glad hun er hvordan hun trives og du ser det også selv, når du står og kigger lidt inden du henter hende. Det er derfor ikke svært for hende at være der, hun har det god der, men det er selve skiftet mellem det ene og det andet er svært for hende.
Det bedste du kan gøre for at hjælpe hende er at sætte lidt ord på. Sæt ord på det du tror hun føler. Fortæl hende at du også vil savne hende, men at du samtidig ved at det bare så dejligt at være i vuggestuen og lege med de andre børn. Tal med hende om hvad de skal lave i dag og vær positiv, som du også forsøger. Så du møder hende og fortæller at du godt forstår det er lidt svært at skulle af sted, men samtidig også fortælle hende, at det bare er super dejligt.
Og så skal du naturligvis også betrygge hende i at du kommer igen, fortælle hende at du kommer når de har spist frugt eller hvornår det nu er og at du glæder dig rigtig meget til at se hende igen. At du vil tænke på hende, men at du også vil se hende. Måske vil hun have glæde af at få et lille fotoalbum med med billeder af jer alle sammen, dig, din mand, hendes selv osv. og når hun så savner jer, så kan hun kigge på billederne og huske at I jo stadig er der:o)
Med hensyn til at der kommer en lille ny så tænker jeg at det er rigtig dejligt for jer. Det vil naturligvis give jer nye udfordringer, men det er jeg sikker på at I nok skal klare og et stort tillykke med det!
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske