Svar: Talepædagog
16. juni 2009
Alder:
4 år, 6 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn lige skal tale med en talepædagog, når de i 4-5 års alderen fortsat har lidt sproglige problemer og du skal bestemt ikke se det som noget forfærdeligt, unormalt, meget kritisk, pinligt eller andet ...
Tværtimod skal du se det som et rigtig godt tilbud og en støtte I skal tage imod. Faktisk er det for børnene tit noget særligt spændende, hvis man i børnehaven kan få lov til at tale med talepædagogen. Børnene kender ganske givet ham/hende, da talepædagogen ofte har sin vante gang i institutionerne, så Josephine ved måske mere om det end du gør ... :o)
At man vælger at fokusere på sproget her, handler om at man gerne vil have barnets sprog helt på plads inden barnet starter i skole og det er jo fornuftigt nok. Det er ikke farligt at komme til talepædagog, det er faktisk ganske hyggeligt. Man læser i bøger, spiller kort, billedlotteri og lignende og børnene kan som regel godt lide det.
Så sig jatak og få en vurdering af en fagperson med speciale inden for netop dette felt. Det kan sagtens tænkes at talepædagogen siger det er uden problemer og at det kommer af sig selv, det kan også være at han/hun vil tale med Josephine igen og det er fint. Under alle omstændigheder er det rigtig dejligt for dig, at få lidt redskaber og lidt viden omkring, hvorvidt du skal gøre noget eller være opmærksom på en anden måde end du måske har været indtil nu :o)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske