Svar: P-piller - 18 år

19. juli 2004

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Natasha

Det er normalt at der kan komme lidt blødningsændringer i forbindelse med at man starter på p-piller, og kroppen lige vænner sig til dem.

Nu ved jeg jo ikke hvilken type p-piller du har fået og der findes mange forskellige slags, men det undrer mig at du skriver at du skal starte, når menstruationen kommer. Det skal man normalt lige når man går igang, men ikke de efterfølgende måneder.

Nu hvor du er startet, så holder du pause med pillerne i 7 dage. Hvis du f.eks. tager sidste pille på en søndag, så starter du med pillerne igen om mandagen ugen efter. I den uge der går imellem får du din menstruation. Den kommer ...

Annonce

... højst sandsynligt ikke lige når du stopper med pillerne i pausen, men efter nogle dage, således at hvis du er stoppet med pillerne søndag, så kommer menstruationen måske først tirsdag eller onsdag. Det er normalt.

Selv om du fortsat bløder lidt om mandagen, hvor du så skal tage hul på den nye pakning, så tager du pillerne som du skal og blødningen stopper.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kan godt udskyde menstruationen og man kan også få nogle p-piller som man spiser hver dag og så slet ikke har nogen blødning. Hvis man ønsker at udskyde sin menstruation fordi det er praktisk i forbindelse med en ferie eller lignende, skal det altid ske i samråd med lægen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder