Svar: Kønssygdom? - 16 år
15. juli 2004
Alder:
16 år
Hej med dig
Kønssygdomme er seksuelt overførte sygdomme, dvs at man bliver smittet via seksuel kontakt. Jo flere partnere man har, jo større er risikoen for at få kønssygdomme og det er altid en god idé at dyrke sikker sex, da de fleste kønssygdomme så kan undgås.
Det du beskriver kan være talgknopper, som er fuldstændigt harmløse og helt normale, hvis du har smerter, kløe, svien ved vandlandning eller andre generende symptomer, så er du nødt til at søge læge, for at få diagnosticeret, hvad det drejer sig om og blive behandlet.
Der findes mange former for kønssygdomme og som sagt smitter det ved seksuel kontakt. Dyrker man oralsex (mundsex) kan en sygdom som Herpes dog smitte, således at hvis man har et forkølelsessår ved munden, så kan det smitte til kønsdelene.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske