Svar: Hvor meget for lidt vejer jeg?

6. juli 2004

Kategori:
Alder:
14 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Caroline

Først vil jeg lige sige at du ikke er 'undervægtig',- du ligger inden for 'normalområdet', når jeg sætter din højde og vægt ind på en kurve.

For dig vil det derfor være en god idé at du forsøgte at øge din muskelmasse. Muskler vejer og det giver samtidig en pæn facon i forhold til at tage fedt på.

Umiddelbart er 62kg nok for meget for dig at tage på. Der er forskel på hvordan man er bygget og nogle har kraftigere knogler og vejer derfor også mere end andre. Nu kan jeg jo ikke se dig, så derfor er det svært for mig at vurdere, hvad en god vægt for dig ville være.

Da du vægtmæssigt ligger inden for normalområdet, synes jeg umiddelbart at det ville være en god idé ...

Annonce

... at du gennem sport og styrketræning fik øget din muskelmasse og derfor fokuserede lidt mere på at få en pæn facon fremfor hvad vægten viser. Kommer du op på 50-52 kg vil dette være helt fint.

Du skal også tænke på at vægten ændrer sig i takt med at du måske kommer længere frem i puberteten og får flere kvindelige former, bryster, hofter osv. En del af din vægtstigning vil derfor nok komme helt af sig selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når skolen begynder igen, kan du henvende dig til skolesundhedsplejersken og tale med hende om hvordan du skal gribe det an. Hun har også en vægt/højde kurve liggende fra du startede med at gå i skole og derud fra vil I kunne se, hvordan du har udviklet dig.

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder