Brev:
Vil ikke ammes mere - 4 mdr.
17. juni 2004
Alder:
4 mdr.
Vil ikke ammes mere - 4 mdr.
Kære Sundhedsplejerske
Jeg har en søn på 4 1/2 mdr. som er blevet ammet fuldt ud indtil han var 4 mdr. uden problemer.
Da han vågnede mange gange hele natten og ville ammes, blev jeg enig med sundhedsplejersken om, at begynde at give ham en flaske vælling (majs) ved sengetid og en portion grød (risgrød) ved frokosttid. Det har vi nu gjort i 2 uger.
Problemet er så, at han ikke gider at blive ammet mere. Han sutter i 2 minutter og giver derefter slip på brystet og griner til mig. Jeg forsøger at amme videre, men han spænder sig ud som en flitsbue og prøver at charme mig med endnu et grin. Hvis jeg fortsætter med at prøve bliver han rasende og skriger. Sådan går det hele dagen og jeg er i tvivl om hvor meget han i virkeligheden får.
Jeg kan fornemme at min mælkeproduktion er meget kraftigt nedsat - før havde jeg spændte bryster før hver amning - nu virker de tomme!
Jeg forsøger at amme ham to gange hver formiddag inden hans formiddagslur og derefter får han grød med forsøg på amning bagefter. Så forsøger jeg igen at amme ham et par gange om eftermiddagen og derefter får han en flaske vælling ved putte-tid (150-200 ml. kl. ca. 19.30) som han slubrer i sig og sagtens kan bruge tid på. Når vi går i seng ved 22-23 tiden vil han gerne ammes i 5-7 min og han vågner derefter ved 4-5 tiden og vil ammes 5-7 min.
Jeg ved snart ikke mine levende råd. Jeg har læst mig til at de små i den alder skal have ca. 750 ml. mælk, men det får han under ingen omstændigheder. Jeg vil meget gerne fortsætte amningen, da jeg jo gerne vil give min søn den bedste start på livet. Men hvad gør jeg forkert?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Rikke