Vil ikke ammes mere - 4 mdr.

17. juni 2004

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vil ikke ammes mere - 4 mdr.

Kære Sundhedsplejerske

Jeg har en søn på 4 1/2 mdr. som er blevet ammet fuldt ud indtil han var 4 mdr. uden problemer.

Da han vågnede mange gange hele natten og ville ammes, blev jeg enig med sundhedsplejersken om, at begynde at give ham en flaske vælling (majs) ved sengetid og en portion grød (risgrød) ved frokosttid. Det har vi nu gjort i 2 uger.

Problemet er så, at han ikke gider at blive ammet mere. Han sutter i 2 minutter og giver derefter slip på brystet og griner til mig. Jeg forsøger at amme videre, men han spænder sig ud som en flitsbue og prøver at charme mig med endnu et grin. Hvis jeg fortsætter med at prøve bliver han rasende og skriger. Sådan går det hele dagen og jeg er i tvivl om hvor meget han i virkeligheden får.

Jeg kan fornemme at min mælkeproduktion er meget kraftigt nedsat - før havde ...

Annonce

... jeg spændte bryster før hver amning - nu virker de tomme!

Jeg forsøger at amme ham to gange hver formiddag inden hans formiddagslur og derefter får han grød med forsøg på amning bagefter. Så forsøger jeg igen at amme ham et par gange om eftermiddagen og derefter får han en flaske vælling ved putte-tid (150-200 ml. kl. ca. 19.30) som han slubrer i sig og sagtens kan bruge tid på. Når vi går i seng ved 22-23 tiden vil han gerne ammes i 5-7 min og han vågner derefter ved 4-5 tiden og vil ammes 5-7 min.

Jeg ved snart ikke mine levende råd. Jeg har læst mig til at de små i den alder skal have ca. 750 ml. mælk, men det får han under ingen omstændigheder. Jeg vil meget gerne fortsætte amningen, da jeg jo gerne vil give min søn den bedste start på livet. Men hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder