Svar: Bange for fremmede?

19. december 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sebastians mor

Det er helt normalt at børn i Sebastians alder kan få angst for fremmede og nogle får det faktisk i så ekstrem grad som du beskriver. Det skyldes som du selv siger, at han nu er så gammel, at han er meget mere bevidst om kendt og ukendt, om han er hjemme eller ude osv.

Det bedste I kan gøre er at sørge for at han får lov til at møde verden og gæsterne/familien i julen i det tempo som passer ham. Han skal derfor have lov til lige at indfinde sig på stedet, sidder hos mor og studere, vågne ordentligt op efter en lur osv. inden nogen begynder at snakke med ham. Og folk skal ikke bare tage ham, - hvis I oplever han er okay med det, så kan I give ham over til andre, men ellers ikke.

Det er meget vigtigt at folk respekterer at han har en personlig grænse selvom han er et lille barn. Det er naturligt for de fleste af os voksne, at der er en grænse for, hvor tæt andre mennesker kan komme på os og hvor meget de kan få lov til at røre ved os og sådan en grænse har Sebastian naturligvis også. Vi giver jo heller ikke knus og kys til gud og hver mand:o)

Med hensyn til skemad, så lyder det som om at det er en fin plan at begynde endten her i juledagene eller lige efter jul, som I nu synes det passer ind og som I har det bedst med. Det vil være udmærket at forsøge med en flaske vælling til natten, når han spiser så meget som han gør, for at se om det kan mætte ham lidt mere. I kan give ham flasken når han puttes til natten om aftenen kl 19 eller når han vågner op igen kl 22-23 - igen som I synes det passer bedst.

En plan for dagen med skemad og vælling ...

Annonce

... kunne se således ud:

Morgen 7.30-8.00: Flaske

Formiddag 9.30-10: Puttes til formiddagslur,

Frokost 12: Forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Efterfølges af en flaske. Hvis I synes han er for utålmodig og for sulten til at spise skemad her og har mere brug for flasken med det samme, så kan I give ham skemaden kl. 9 om formiddagen i stedet, altså inden formiddagsluren.

Puttes til middagslur ca kl. 14

Eftermiddag 16: Flaske

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Aften 17.30: Her kan I evt. forsøge med grøntsagsmos, når han bliver klar til at få skemad to gange dagligt, vand af kop. og så følge efter med en flaske (mme eller vælling), hvorefter han så puttes til natten

Sen aften 22-23: Flaske med vælling eller mme

Måske vil han kunne klare sig uden mælk i tidsrummet 24-06... I må forsøge jer lidt frem og se hvad tiden viser.

Med hensyn til motorikken, så lyder det som om at Sebastian er rigtig fint med, super at han nu har fat i sine tæer - det er ofte på den måde at han lærer at trille fra ryg til mave. I må naturligvis gerne fortsat hjælpe ham med at trille rundt og det er stadig vigtigt at han ligger så meget på gulvet og bruger sin krop så meget som muligt.

Han må dog også gerne stå op hos jer og når han ligger på ryggen på gulvet, så må han gerne trække sig op i sine hænder, hvor I holder ham i hænderne og på den måde komme op at sidde og videre op at stå. Man skal ikke pace børn, men man må gerne støtte dem i den udvikling de er igang med og det lyder således rigtig fint det I gør:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor