Svar: Bange for fremmede?
19. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Sebastians mor
Det er helt normalt at børn i Sebastians alder kan få angst for fremmede og nogle får det faktisk i så ekstrem grad som du beskriver. Det skyldes som du selv siger, at han nu er så gammel, at han er meget mere bevidst om kendt og ukendt, om han er hjemme eller ude osv.
Det bedste I kan gøre er at sørge for at han får lov til at møde verden og gæsterne/familien i julen i det tempo som passer ham. Han skal derfor have lov til lige at indfinde sig på stedet, sidder hos mor og studere, vågne ordentligt op efter en lur osv. inden nogen begynder at snakke med ham. Og folk skal ikke bare tage ham, - hvis I oplever han er okay med det, så kan I give ham over til andre, men ellers ikke.
Det er meget vigtigt at folk respekterer at han har en personlig grænse selvom han er et lille barn. Det er naturligt for de fleste af os voksne, at der er en grænse for, hvor tæt andre mennesker kan komme på os og hvor meget de kan få lov til at røre ved os og sådan en grænse har Sebastian naturligvis også. Vi giver jo heller ikke knus og kys til gud og hver mand:o)
Med hensyn til skemad, så lyder det som om at det er en fin plan at begynde endten her i juledagene eller lige efter jul, som I nu synes det passer ind og som I har det bedst med. Det vil være udmærket at forsøge med en flaske vælling til natten, når han spiser så meget som han gør, for at se om det kan mætte ham lidt mere. I kan give ham flasken når han puttes til natten om aftenen kl 19 eller når han vågner op igen kl 22-23 - igen som I synes det passer bedst.
En plan for dagen med skemad og vælling kunne se således ud:
Morgen 7.30-8.00: Flaske
Formiddag 9.30-10: Puttes til formiddagslur,
Frokost 12: Forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Efterfølges af en flaske. Hvis I synes han er for utålmodig og for sulten til at spise skemad her og har mere brug for flasken med det samme, så kan I give ham skemaden kl. 9 om formiddagen i stedet, altså inden formiddagsluren.
Puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 16: Flaske
Aften 17.30: Her kan I evt. forsøge med grøntsagsmos, når han bliver klar til at få skemad to gange dagligt, vand af kop. og så følge efter med en flaske (mme eller vælling), hvorefter han så puttes til natten
Sen aften 22-23: Flaske med vælling eller mme
Måske vil han kunne klare sig uden mælk i tidsrummet 24-06... I må forsøge jer lidt frem og se hvad tiden viser.
Med hensyn til motorikken, så lyder det som om at Sebastian er rigtig fint med, super at han nu har fat i sine tæer - det er ofte på den måde at han lærer at trille fra ryg til mave. I må naturligvis gerne fortsat hjælpe ham med at trille rundt og det er stadig vigtigt at han ligger så meget på gulvet og bruger sin krop så meget som muligt.
Han må dog også gerne stå op hos jer og når han ligger på ryggen på gulvet, så må han gerne trække sig op i sine hænder, hvor I holder ham i hænderne og på den måde komme op at sidde og videre op at stå. Man skal ikke pace børn, men man må gerne støtte dem i den udvikling de er igang med og det lyder således rigtig fint det I gør:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske