Svar: Imitere lyde - sproglig udvikling

20. november 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at der sker så meget udviklingsmæssigt med din dreng. Det er skønt, at du kan mærke, at han er godt med grovmotorisk, og det lyder også som om, at han er godt igang med sin sproglige udvikling.

Du beskriver en dreng, som:
- Kan indgå i dialog med dig gennem længere tid. F.eks. med lyden "ahh".
- Pudrer med to stavelser, så han nu siger baba, dada, deda og tata.
- Bruger sin pludren og lyde til at få din opmærksomhed.
- Bruger sin pludren og lyde til at vise, om han f.eks. er glad eller sur.
- Pludrer rigtig meget, når han ser videoklip med sig selv eller andre børn.

Det er alt sammen super godt og lyder præcist, som det skal være:)

Når din dreng ikke svarer på ændringer i lyd, som f.eks. "ma", når I sidder og pludrer sammen omkring lyden "ahh", så er det, fordi han endnu ikke har udviklet en bredere forståelse eller evne til at skifte mellem forskellige lyde på denne måde. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvorfor du pludselig siger "ma" i stedet, og hvad du vil med denne lyd. Han bliver forvirret "hvad siger du nu?" og "hvorfor gør du det?"... derfor tier han stille og kikker forundret på dig.

Det kan være en god idé at være opmærksom på, om det er ham eller dig, som starter jeres dialog. Hvis han starter med at sige "ahh", så er det rigtig godt, at du griber denne lyd og svarer tilbage med samme lyd. På den måde vil han føle sig forstået, og han vil have glæde af at høre, at du siger det samme.

Du må naturligvis gerne introducere nye lyde som f.eks. "ma", "ma-ma" eller "mmm mam-mam". Det kan du f.eks. gøre i forbindelse med måltiderne. Børn bruger ofte netop "mm-lyd" omkring mad, drikke, at være sulten, at noget smager godt. Hvis I sidder og spiser sammen, så kan du derfor sige f.eks. "mmm mam mam". Du kan pege på maden samtidig med, at du spiser, siger lyden og så vente på, at han får mulighed for at ...

Annonce

... svare dig. Så når du starter jeres dialog, så giv ham tid til at svare dig, lytte til dig og afprøve den nye lyd.

Med hensyn til at klappe og vinke, så kommer det helt an på, hvor meget I generelt gør dette i hverdagen, altså hvor meget gestik du bruger. Jo mere gestik du bruger, jo mere vil han naturligt lære at bruge dette. Mange børn begynder at vinke i 8-10 måneders alderen, men det er naturligt afhængigt af, hvor meget man vinker med dem i hverdagen. De fleste børn er lidt ældre, før de kan klappe, ofte mellem 9-12 måneder, og igen afhænger det af, hvor meget man klapper sammen med dem.

Hvis du gerne vil hjælpe din dreng til f.eks. at vinke og klappe, så vil det være en god idé, at du generelt forsøger at bruge forskellig gestik i hverdagen. På den måde bliver han naturligt opmærksom på, at man kan bruge sine hænder til at kommunikere med. Du kan f.eks. bruge "tegn til tale" principperne, eller det der også kaldes baby-tegn, som er en form for tegnsprog, man kan bruge til børn, før de har udviklet talesprog. Det kan f.eks. være ord som "mere", "tak", "mad", "slut" og lignende. Og lige præcis vinke lærer han ved, at I f.eks. vinker farvel og goddag. Klappe lærer han ved, at du f.eks. synger sange, hvor der klappes eller laver "klappe klappe kage" med ham:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er generelt også en god idé, hvis du kan synge for ham og synge f.eks. fagtesange, så du netop gestikulerer med dine hænder, imens du synger. Sange kombineret med fagter vil støtte hans sproglige udvikling.

Det er altid en god idé, at du nævner dine bekymringer for sundhedsplejersken, når hun kommer. Sundhedsplejersken vil gerne hjælpe dig med at se alt det, din dreng kan, betrygge dig i jeres samspil og også komme med forslag til, hvad du kan arbejde videre med for fortsat at støtte din drengs udviklng bedst muligt.

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder