Svar: Min datters sprog

19. oktober 2023

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sprog :)

Det er rigtig positivt og godt, at din datter siger flere ord med korrekt udtale. Det er også rigtig godt, at hun kommunikerer - også selvom mange ord stadig er uforståelige, så lyder det som om, at din datter bruger ord, lyde og mimik til at kommunikere med og dermed er interesseret i netop at kommunikere.

Jeg tænker, at hendes sprog nok skal komme, men du må meget gerne støtte hendes sprogudvikling videre. Det kan du gøre på mange måder f.eks.:

Gentag, når hun siger forskellige ord, så hun føler sig lyttet til og forstået. Og gentag de ord hun siger i en sammenhæng, så ordene indgår i sætninger. Det vil sige, at når hun f.eks. siger "ko" eller "muhh", så kan du svare med "ja, det er en ko, koen siger muh", og du kan også føje flere ord til "koen er stor", "koen er hvid med sorte pletter", "koen har horn" osv. for på den måde også at udvide hendes ordforråd yderligere.

Tag udgangspunkt i alle hendes ord - også de ord som er uforståelige. Det er vigtigt, at du betragter det som ord og ikke som lyde - og det er derfor vigtigt, at du svarer på hendes uforståelige pludren, som om, at du forstår det. Det gør ikke noget, at du måske tolker det forkert, det vigtige er, at du netop responderer på det som korrekte ord, fordi din datter på den måde lærer, at de lyde hun siger kan bruges til noget - og dermed øges hendes lyst til at blive ved med at øve sig i at tale.

Undgå at stille en masse spørgsmål for når hun har svært ved at producere ord, så er det naturligt svært at svare på alt det, du spørger om. Hvis hun hele tiden føler sig presset til at svare, så kan det gøre, at hun begynder at tale mindre. Det gælder både spørgsmål som "kan du sige...?", "kan du finde ...?" osv. Men også når du f.eks. tolker på hendes ord - så når hun f.eks. siger "mæ" for mælk, så vil du naturligt nogle gange let komme til at spørge "er du tørstig? Vil du have et glas mælk?" eller lignende - prøv i stedet at tolke for hende og sig i stedet "du er tørstig, se, her er et glas mælk". Igen fordi hun så føler sig forstået og har en oplevelse af, at hun kan kommunikere med ord.

Undgå at rette på hende. Det er vigtigt, at du ikke retter, eller gør hende opmærksom på, at hun siger noget forkert - også selvom hun ikke bruger de rigtige ord. Gentag i stedet det hun siger med den rigtige udtale, så hun føler sig forstået. Hun forsøger, og hun gør det jo så godt, hun kan, og det er igen vigtigt at give hende lyst til at fortsætte med at forsøge.

Sæt altid ord på hendes handlinger, og vær opmærksom på de ting, som hun finder interessante. Så når hun leger med noget legetøj, eller når I triller en tur med barnevognen, og hun får øje på noget, så følg hendes leg, hendes blik, hendes interesse og del oplevelsen med hende ved at sætte ord på.

Giv hende pauser og dermed tid til at svare. Nogle gange er vi voksne meget fokuserede på at tale, pege, forklare, læse højt, stille spørgsmål undervejs... faktisk så meget, at hun ikke når at tænke, bearbejde og dermed svare. Prøv derfor i stedet at holde lidt pause, når I f.eks. læser i en bog. Giv hende tid til at reagere og svare dig, tid til at forsøge at kommunikere noget tilbage, måske pege i bogen, sætte lyd på noget - og brug så netop dette til at ...

Annonce

... sætte ord på, så hun igen føler sig set, lyttet til og forstået.

Læs bøger højt dagligt. Det er vigtigt, at du læser højt for hende, og at hun har let adgang til forskellige billedbøger. Det vil være rigtig godt, hvis hun selv kan nå sine bøger og vælge bøger, som I så kan læse sammen. I alderen 1.5-2 år vil de fleste børn gerne læse bøger, som har en enkel handling og med illustrationer, som barnet kender fra sin hverdag. Tal om billederne, det I læser, det I ser.

Brug rim og remser i hverdagen. At bruge rim og remser er også med til at styrke hendes ordforråd og fornemmelse for sprog, og dermed godt til at udvikle sproget.

Syng sange dagligt. Sange og rytmik er også rigtigt godt til at udvikle sproget. Mange sange indeholder gentagelser, f.eks. når man synger "på en grøn, grøn, grøn, grøn bakke bakketop...." og netop gentagelser er vigtige. Sange er også rytme og forskellige toner, som igen støtter op omkring sprogets lyde og dermed sprogudvikling.

Brug kroppen, når I f.eks. synger. Når I interagerer sammen ved f.eks. at gestikulere med hænderne, lave forskellige fagter, trampe i gulvet osv. Så styrkes sproget, og samtidig har musik, sang og dans ofte en særlig tiltrækning, så din datter bliver ekstra opmærksom, lytter og er på. Det kan både være, hvis du f.eks. bruger fingrene til at vise "lille Peter Edderkop", der kravler , "hjulene på bussen, der drejer rundt", osv. Eller det kan være "med hænderne siger vi klap, klap, klap.. med fødderne siger vi tramp, tramp, tramp" osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Bruger hun sut? Så er det vigtigt at fjerne den fra hende i løbet af dagen. Hvis hun har sut i munden, vil den naturligt kunne påvirke hendes sprogudvikling. Gem derfor sutten til det er sovetid. Det er naturligt helt okay, at hun stadig får sutten til middagsluren og når hun puttes til natten, men i løbet af dagen skal den lægges væk. Den må gerne have en fast plads, som den ligger på.

Med den alder hun har nu, så skal du meget gerne begynde at fornemme, at hun siger flere og flere ord. Og næste skridt i sprogudviklingen skulle gerne være, at hun begynder at kunne sætte 2 og 3 små ord sammen. Hun skal i 2 års alderen begynde at lave de første ufuldstændige sætninger. Det kan f.eks. være at sige "mig op", "mig ned", "min bold", "mig spiser mad". Hun skal også kunne følge simple opfordringer, og også kunne besvare simple spørgsmål nu.

Hvis hun ikke begynder at sætte små ord sammen på denne måde, eller du f.eks. oplever, at hun kun bruger få ord og ikke verbalt forsøger at udtrykke sine ønsker og behov, så synes jeg, at det vil være relevant, at du kontakter en logopæd/talepædagog. Der er talepædagoger tilknyttet kommunens PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) og du kan altid kontakte talepædagogen der.

Undersøgelser viser, at jo tidligere barnet får hjælp til sproget, jo bedre forudsætninger vil barnet have for at blive bevidst om sprogets lyde og kunne lære disse. Er du i tvivl, så vil jeg altid anbefale, at du kontakter kommunens talepædagog. Her kan du få råd og vejledning til, hvad du selv kan gøre, og I kan sammen finde ud af, hvorvidt og hvornår det vil være relevant at få hjælp, så din datters sprog støttes bedst muligt fremadrettet:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder