Svar: Dårligt tidspunkt for slut med sut?

10. december 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Først - dejligt at høre, at det er gået i orden med jeres plan omkring hjemmepasning, og det lyder rigtig fint, at jeres ældste dreng kan starte i børnehave til april. Det lyder som om, at I nyder muligheden for at være hjemme sammen - dejligt, at I har fundet en løsning som fungerer!

Dernæst - ja, jeg synes faktisk, det lyder som en rigtig god idé at stoppe med sutten nu. Mange familier bruger netop julen og julemanden som en måde at stoppe med sutten på - fordi man kan sende sutterne til julemandens værksted og alle nisserne.

Ellers kan man også bruge andre løsninger - f.eks. hænge sutterne på et suttetræ, som ofte står rundt om i forskellige parker, hos tandlæger og lignende steder. Eller man kan nogle steder aflevere sutten i en butik og bytte til en ting i stedet.

Og så er der naturligvis også den mulighed, at I fjerner sutterne gradvist, alt efter hvad I tænker, at jeres dreng vil have det bedst med. Sutterne bliver gamle, mørnede, slidte, fedtede... og de skal smides ud. Og nogle børn har det bedst med at kunne være en del af den proces. Så kan de kassere en sut af gangen, og gradvist vænne sig til, at det er helt slut en dag, for så er der ikke flere sutter tilbage ...

Annonce

... - og I skal naturligt ikke købe nye.

Hvad der vil fungere bedst hos jer, må I prøve at vurdere. Da I har en lillebror, så skal I naturligt være opmærksomme på, at storebror ikke pludselig tager lillebrors sutter:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tidspunktet lyder til at passe rigtig fint. Han har alderen til at kunne stoppe og også en alder, hvor man normalt vil anbefale at stoppe med sutten. Det er vigtigt både for hans taleudvikling og hans tandstilling - og når han har problemer med placering af tungen og sin sanse- og mundmotorik, - og lige nu er blevet klippet, hvilket har hjulpet, så lyder det umiddelbart som et godt tidspunkt at stoppe på. Samtidig er der jo tid til den 1. april, så han faktisk kan nå at stoppe før start i børnehave, og når han så starter i børnehaven, så har han vænnet sig til, at han ikke længere bruger sut. Han får rigtig mange nye ting at skulle forholde sig til på det tidspunkt, så hvis han stadig har sutten, så bliver den sandsynligvis svær at slippe. Og samtidig vil det være rart for ham, at han ikke behøver sutten, ligesom mange af de andre børn i børnehaven heller ikke bruger sut:)

Så ja - det lyder som, at det er det helt rigtige tidspunkt at sige slut med sut :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig