Svar: Urolig ved fysisk berøring
1. marts 2021
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter :)
Din datter oplever verden med alle sine sanser - hun hører, føler, smager, lugter, ser - og nogle børn har lidt problemer med det man kalder sanseintegration, hvilket kan vise sig på forskellig måde.
Følesansen kaldes også den taktile sans, og nogle børn har en meget sensitiv taktil sans. Det kan f.eks. vise sig ved, at de reagerer på tøj, de bliver irriterede over mærker og sømme i tøjet, de kan føle at tøjet kradser og irriterer. De bryder sig ofte heller ikke om at blive vasket med en vaskeklud, det er meget ubehageligt at få en klud på kroppen, de kan også føle, at det gør ondt at få redt hår, de vil ikke have klippet negle, de vil helst ikke spise mad med fingrene eller lege med f.eks. modellervoks og fingermaling (det gælder selvfølgelig hos ældre børn).
Og så kan de også have svært ved berøring. De kan have svært ved den tætte, nære og fysiske kontakt. Din datter vil måske nogle gange godt kunne sidde på dit skød og acceptere, at du nusser hende lidt i håret. Hun sidder med ryggen mod din krop og hun er forberedt på, at når hun sidder der, så kommer denne form for berøring. Andre gange vil hun tydeligt trække sig væk, afvise din berøring og det kan næsten virke som om, at din berøring er ubehagelig for hende.
Børn med sanseintegrationsproblemer kan have svært ved at fornemme deres krop, og derfor kan de opleves meget uroligt - det er som om, at de hele tiden er i bevægelse. Deres arme og ben kører hele tiden, selv når de sidder stille, så er de aldrig helt i ro og det med at putte sig ind til mor og bare falde fysisk til ro er rigtigt svært.
Jeres datter er stadig så lille, at det er svært at sige, om det er sansemæssige udfordringer hun har - men det lyder til at være en overvejelse værd. Du fortæller, at hun er set af fysioterapeut og osteopat, og måske har fokus her været hendes led, og om hun mon havde smerter på grund af låsninger, stramme halssener eller andet. Hvilket også er et rigtig fint fokus og vigtigt at hjælpe med, hvis det er tilfældet. Men måske er det mere nogle sansemæssige udfordringer, som hun har...
Der findes fysioterapeuter og ergoterapeuter, der har specialiseret sig i børn med sansemotoriske problemer, og det kan derfor overvejes, om I vil kontakte en sådan. Man kan godt lave nogle øvelser, som hjælper hende til bedre at føle eller håndtere berøring og som på sigt derfor kan hjælpe hende til større ro, når hun feks. skal sove eller når hun putter hos dig...
Du skal prøve at lægge din dårlige samvittighed og skyldfølelse på hylden. Det er helt okay, at du ikke ammer, og at amningen ikke er lykkes for jer. Jeg er sikker på, at jeres datter ikke har manglet nærhed af den grund. Der er jo også en grund til, at amningen ikke er lykkes - måske er det fordi det med berøring og nærhed faktisk har været svært fra starten... Ro på her :)
Sender et stort knus med på vejen og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske