Svar: Problematisk tandbørstning
26. december 2020
Alder:
15 mdr.
Kære Lasses mor
Tak for dit brev :)
Tandbørstning giver en del udfordringer i mange familier - og det er særligt frustrerende, fordi vi jo som forældre ved, hvor vigtigt det er at tænderne børstet. At mælketænderne er sunde har betydning for de blivende tænder, og vores tænder skal jo helst holde hele livet igennem... :)
Lasses tænder skal børstet to gange dagligt - morgen og aften - også selvom han protesterer. Og det er vigtigt, at I forsøger at finde en måde at gøre det på, som ikke giver konflikter hver gang.
Det kan nogle gange være en idé at lade ham sidde foran et spejl, hvor han sidder med ryggen mod dig (eller far), så han kan se sig selv, og den der børster - og så den der børster har nogenlunde overblik over tænderne - og samtidig, så er der kun én forældre igang. Det, at I lige nu ofte er begge forældre, når tænderne skal børstes, kan godt give følelsen af, at det her er ekstra svært, og dermed gøre det ekstra voldsomt :)
Det er også fint, at I har forsøgt med el-tandbørste, forsøger at synge og fjerne fokus, lader ham selv prøve, børster knæ og ører osv. og forsøger at sætte ord på, at I godt ved at det er svært. Netop for at han føler sig mødt og lyttet til. Og det er også helt fint, at I bruger lidt "Popsi og Krelle" på telefonen, hvis det fungerer og giver lidt ro lige nu. Det lyder dog som om, at I skal forsøge at gøre ham tryg ved situationen ved at afkorte seancen lidt...
Du skriver, "det fungerer ikke for godt, da hans irritation over tandbørsten stiger i løbet af seancen, og vi til sidst må afbryde", og mit forslag til være, at I afbryder, før det går galt. Lige nu lyder det som om, at I er nødt til at acceptere, at I ikke kommer lige godt omkring alle tænder og forsøger at gøre det mere tåleligt for ham. Prøv at have fokus på, at tandbørstning forbindes med noget som er okay - og børst så gradvist mere og mere grundigt i takt med, at han bliver tryg ved det.
Prøv at fokusere på lidt forskellige tænder alt efter om I børster morgen og aften, så I stadig får børstet alle tænderne en gang dagligt. Brug en lille smule tandpasta - enten den som I selv bruger, den må dog ikke indeholde whitening eller lignende - eller prøv med en børnetandpasta, hvis han bedre kan lide det. Den bør have et fluorindhold på 1000-1500 ppm. Fluor nedsætter aktivt huller i tænderne.
Han skal lære at holde munden åben, imens I børster - han vil som refleks bide sammen om tandbørsten, og denne refleks forstærkes, hvis han ikke bryder sig om det, og det gennem længere tid har givet konflikter. Og det er vigtigt, at I nu får små succesoplevelser, som I kan bygge videre på. Jo flere gange han oplever, at det faktisk er okay, og at det ikke trækker så langt ud, at han føler sine grænser voldsomt overskredet, jo mere tryg vil han blive, og jo længere tid vil I gradvist kunne bruge på tandbørstningen, jo mere grundige kan I være.
Det er en god idé at synge en sang imens, fordi han så lærer at tandbørstningen varer så længe, som sangen varer - og på den måde følge med i, at det hele har en slutning. Lige nu har han ingen ide om, hvor lang tid det tager, og det gør ham naturligt mere frustreret og gør, at han stritter mere imod.
Så små oplevelser, hvor det går godt, så han finder ud af, at det faktisk er okay og ikke behøver være slemt - og som I så kan bygge videre på, tænker jeg vil være vejen frem hos jer lige nu :)
Rigtig meget held og lykke med tandbørstningen fortsat - og rigtig glædelig jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske