Svar: Problematisk tandbørstning

26. december 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev :)

Tandbørstning giver en del udfordringer i mange familier - og det er særligt frustrerende, fordi vi jo som forældre ved, hvor vigtigt det er at tænderne børstet. At mælketænderne er sunde har betydning for de blivende tænder, og vores tænder skal jo helst holde hele livet igennem... :)

Lasses tænder skal børstet to gange dagligt - morgen og aften - også selvom han protesterer. Og det er vigtigt, at I forsøger at finde en måde at gøre det på, som ikke giver konflikter hver gang.

Det kan nogle gange være en idé at lade ham sidde foran et spejl, hvor han sidder med ryggen mod dig (eller far), så han kan se sig selv, og den der børster - og så den der børster har nogenlunde overblik over tænderne - og samtidig, så er der kun én forældre igang. Det, at I lige nu ofte er begge forældre, når tænderne skal børstes, kan godt give følelsen af, at det her er ekstra svært, og dermed gøre det ekstra voldsomt :)

Det er også fint, at I har forsøgt med el-tandbørste, forsøger at synge og fjerne fokus, lader ham selv prøve, børster knæ og ører osv. og forsøger at sætte ord på, at I godt ved at det er svært. Netop for at han føler sig mødt og lyttet til. Og det er også helt fint, at I bruger lidt "Popsi og Krelle" på telefonen, hvis det fungerer og giver lidt ro lige nu. Det lyder dog som om, at I skal forsøge at gøre ham tryg ved situationen ved at afkorte seancen lidt...

Du skriver, "det fungerer ikke for godt, da hans irritation over tandbørsten stiger i løbet af seancen, og vi til sidst må afbryde", og mit forslag til være, at I afbryder, før det går galt. Lige nu lyder det som om, at I er nødt til at acceptere, at I ikke kommer lige godt omkring alle tænder og forsøger at gøre det ...

Annonce

... mere tåleligt for ham. Prøv at have fokus på, at tandbørstning forbindes med noget som er okay - og børst så gradvist mere og mere grundigt i takt med, at han bliver tryg ved det.

Prøv at fokusere på lidt forskellige tænder alt efter om I børster morgen og aften, så I stadig får børstet alle tænderne en gang dagligt. Brug en lille smule tandpasta - enten den som I selv bruger, den må dog ikke indeholde whitening eller lignende - eller prøv med en børnetandpasta, hvis han bedre kan lide det. Den bør have et fluorindhold på 1000-1500 ppm. Fluor nedsætter aktivt huller i tænderne.

Han skal lære at holde munden åben, imens I børster - han vil som refleks bide sammen om tandbørsten, og denne refleks forstærkes, hvis han ikke bryder sig om det, og det gennem længere tid har givet konflikter. Og det er vigtigt, at I nu får små succesoplevelser, som I kan bygge videre på. Jo flere gange han oplever, at det faktisk er okay, og at det ikke trækker så langt ud, at han føler sine grænser voldsomt overskredet, jo mere tryg vil han blive, og jo længere tid vil I gradvist kunne bruge på tandbørstningen, jo mere grundige kan I være.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er en god idé at synge en sang imens, fordi han så lærer at tandbørstningen varer så længe, som sangen varer - og på den måde følge med i, at det hele har en slutning. Lige nu har han ingen ide om, hvor lang tid det tager, og det gør ham naturligt mere frustreret og gør, at han stritter mere imod.

Så små oplevelser, hvor det går godt, så han finder ud af, at det faktisk er okay og ikke behøver være slemt - og som I så kan bygge videre på, tænker jeg vil være vejen frem hos jer lige nu :)

Rigtig meget held og lykke med tandbørstningen fortsat - og rigtig glædelig jul til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder