Svar: Vil ikke sove hos og trøstes af mor?

17. august 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Det er altid svært at vurdere et barns kontakt gennem en brevkasse, og det er vigtigt, at du taler med din sundhedsplejerske om, hvordan du oplever din lille pige :) Du kan sagtens kontakte sundhedsplejersken og bede om at få et ekstra besøg, fordi du er urolig omkring jeres kontakt :) Det kan sagtens være helt normalt, at hun har svært ved at putte sig hos dig og far. Du skriver, at hun tidligere godt kunne falde i søvn hos dig eller din kæreste, men at hun ikke kan dette længere, og det er vigtigt at sige, at dette sagtens kan handle om alder og udvikling.

Du beskriver en pige, som er rigtig meget på, som kikker sig mere og mere bevidst omkring og som ofte rigtig gerne vil følge med. Det er super godt, og det er helt naturligt, at hun nu begynder at se sig mere omkring, og at hendes opmærksomhed kan dreje sig mod andet end dig, så når hun sidder hos dig, så kikker hun måske ud i rummet, kikker efter lyset, eller bliver måske fanget af grænsen mellem dit ansigt og dit hår - mere end at hun fanges af dine øjne. Ligesom det kan være sjovere at kikke på far, som sidder på den anden side af bordet, end at kikke på dig, som er tæt på :)

Du fortæller, at hun ammes, og det lyder umiddelbart som om, at hun trives rigtig godt på amning. I hvert fald sover hun nogle fine søvnstræk om natten :) Du fortæller, at hun ofte er kortvarigt vågen om dagen samtidig med, at hun er meget opmærksom på verden - og jeg tænker, at hun måske får sit behov for nærhed og kontakt dækket godt, når hun ammes og godt fyldt op med indtryk, så har hun brug for at blive puttet i sin seng eller barnevogn, når hun skal sove. Det kan sagtens tænkes, at det hjælper hende til at koble bedre fra, når hun ikke ligger i din favn. Når hun er i dine arme, så kræver det jo ofte en vis kontakt, og måske har hun brug for at ligge lidt for sig selv, for netop at kunne falde i søvn... det kan være forklaringen på, hvorfor hun ofte lettest finder ro, når hun puttes i barnevogn, slyngevugge eller seng... og netop når hun er fyldt rigtig godt op med både mælk og indtryk...

Når det så er sagt, så er det naturligvis vigtigt, at du fornemmer, at hun nyder at sidde hos dig, at I har øjenkontakt, at du kan sidde med hende, røre ved hende, kærtegne hende, nusse hendes fødder, cykle med hendes ben, holde hende i hænderne osv. så I naturligt rør ved hinanden samtidig med at I så også pludrer i dialog. Du må ikke have en følelse af, at hun ikke kan finde ud af at have kontakt med dig...

Hvis du igen og igen oplever, at hun slet ikke kan finde ud af at putte sig, og nogle gange virker til at blive ked af det, hvis du rør ved hende, kærtegner hende, så er det godt, hvis du kan være ...

Annonce

... opmærksom. Nogle børn har problemer med deres sanseintegration og kan have en overdreven følsomhed overfor berøring, det der også kaldes et følsomt taktil-system. Det ses ofte hos for tidligt fødte børn, men det kan også sagtens ses hos børn, der er født til tiden. Det betyder, at barnet kan føle berøring som ubehageligt, også selvom der er tale om kys, kærtegn og knus, og det er vigtigt at hjælpe barnet med dette. Der findes ergoterapeuter og fysioterapeuter, som har særlig viden omkring børn med sanseintegrationsproblemer, og det vil være rigtig godt, at du taler med din sundhedsplejerske omkring dette :)

Har du ligget hud mod hud med din datter? Ellers er der ikke noget i vejen for, at du gør dette nu. Du kan sagtens lægge dig med hende i dobbeltsengen uden bluse på, og hvor hun kun har en ble på, og så lade hende ligge mave mod mave med dig, så hun kan mærke dig, dufte dig, selv søge og finde brystet. Du må også gerne bære hende i slynge, vikle eller lignende, hvis det kan give dig en følelse af, at I så er mere tætte, det vil være helt okay :)

Har I badekar.. ? Du må gerne gå i bad med hende. Måske var det en idé for jer at gå til babysvømning. Det er også en måde at have tæt fysisk kontakt på, som du måske vil nyde at gøre sammen med hende. Babyrytmik, hvor du netop tumler med hende, danser med hende, drejer hende rundt osv. vil også være rigtig fint og kan også være en god måde, hvorpå I er sammen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er helt naturligt, at hendes søvn om dagen kan variere meget, når hun ikke er ældre. Børn i 2 måneders alderen sover ofte mellem 2-4 lure dagligt, og når jeres datter ofte kun sover en time af gangen, så vil hun naturligt ofte have behov for f.eks. 4 lure. Jo kortere hendes lure er, jo kortere tid vil hun ofte også kunne være vågen af gangen, så du kan naturligvis godt forsøge at arbejde på at forlænge hendes søvn lidt, så hun f.eks. hjælpes til at sove en lidt længere middagslur. Det kan du gøre ved at lægge dig med hende og amme hende i din seng - og holde sig ved siden af hende og være parat til at lulle hende i søvn hvis hun vågner igen :) Hvis hun på den måde kan sove en længere middagslur, så vil hun måske kunne have en lidt længere vågenperiode, når hun atter vågner :)

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan amme hende som en fast del af hendes putteritual, så mælk indgår som en fast del af det at skulle sove. Hvis hun falder i søvn med maven fuld af mælk, så er der større sandsynlighed for at hun kan sove længere. Har hun spist en time før hun puttes, så vil hun naturligt ikke kunne sove så længe, før hun vågner og har brug for mælk igen :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om gråd og trøst". Den kan måske hjælpe dig og din følelse af ikke at kunne trøste hende... :)

Jeg glæder mig til at følge jer lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder