Svar: Vil ikke sove hos og trøstes af mor?
17. august 2019
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Det er altid svært at vurdere et barns kontakt gennem en brevkasse, og det er vigtigt, at du taler med din sundhedsplejerske om, hvordan du oplever din lille pige :) Du kan sagtens kontakte sundhedsplejersken og bede om at få et ekstra besøg, fordi du er urolig omkring jeres kontakt :) Det kan sagtens være helt normalt, at hun har svært ved at putte sig hos dig og far. Du skriver, at hun tidligere godt kunne falde i søvn hos dig eller din kæreste, men at hun ikke kan dette længere, og det er vigtigt at sige, at dette sagtens kan handle om alder og udvikling.
Du beskriver en pige, som er rigtig meget på, som kikker sig mere og mere bevidst omkring og som ofte rigtig gerne vil følge med. Det er super godt, og det er helt naturligt, at hun nu begynder at se sig mere omkring, og at hendes opmærksomhed kan dreje sig mod andet end dig, så når hun sidder hos dig, så kikker hun måske ud i rummet, kikker efter lyset, eller bliver måske fanget af grænsen mellem dit ansigt og dit hår - mere end at hun fanges af dine øjne. Ligesom det kan være sjovere at kikke på far, som sidder på den anden side af bordet, end at kikke på dig, som er tæt på :)
Du fortæller, at hun ammes, og det lyder umiddelbart som om, at hun trives rigtig godt på amning. I hvert fald sover hun nogle fine søvnstræk om natten :) Du fortæller, at hun ofte er kortvarigt vågen om dagen samtidig med, at hun er meget opmærksom på verden - og jeg tænker, at hun måske får sit behov for nærhed og kontakt dækket godt, når hun ammes og godt fyldt op med indtryk, så har hun brug for at blive puttet i sin seng eller barnevogn, når hun skal sove. Det kan sagtens tænkes, at det hjælper hende til at koble bedre fra, når hun ikke ligger i din favn. Når hun er i dine arme, så kræver det jo ofte en vis kontakt, og måske har hun brug for at ligge lidt for sig selv, for netop at kunne falde i søvn... det kan være forklaringen på, hvorfor hun ofte lettest finder ro, når hun puttes i barnevogn, slyngevugge eller seng... og netop når hun er fyldt rigtig godt op med både mælk og indtryk...
Når det så er sagt, så er det naturligvis vigtigt, at du fornemmer, at hun nyder at sidde hos dig, at I har øjenkontakt, at du kan sidde med hende, røre ved hende, kærtegne hende, nusse hendes fødder, cykle med hendes ben, holde hende i hænderne osv. så I naturligt rør ved hinanden samtidig med at I så også pludrer i dialog. Du må ikke have en følelse af, at hun ikke kan finde ud af at have kontakt med dig...
Hvis du igen og igen oplever, at hun slet ikke kan finde ud af at putte sig, og nogle gange virker til at blive ked af det, hvis du rør ved hende, kærtegner hende, så er det godt, hvis du kan være opmærksom. Nogle børn har problemer med deres sanseintegration og kan have en overdreven følsomhed overfor berøring, det der også kaldes et følsomt taktil-system. Det ses ofte hos for tidligt fødte børn, men det kan også sagtens ses hos børn, der er født til tiden. Det betyder, at barnet kan føle berøring som ubehageligt, også selvom der er tale om kys, kærtegn og knus, og det er vigtigt at hjælpe barnet med dette. Der findes ergoterapeuter og fysioterapeuter, som har særlig viden omkring børn med sanseintegrationsproblemer, og det vil være rigtig godt, at du taler med din sundhedsplejerske omkring dette :)
Har du ligget hud mod hud med din datter? Ellers er der ikke noget i vejen for, at du gør dette nu. Du kan sagtens lægge dig med hende i dobbeltsengen uden bluse på, og hvor hun kun har en ble på, og så lade hende ligge mave mod mave med dig, så hun kan mærke dig, dufte dig, selv søge og finde brystet. Du må også gerne bære hende i slynge, vikle eller lignende, hvis det kan give dig en følelse af, at I så er mere tætte, det vil være helt okay :)
Har I badekar.. ? Du må gerne gå i bad med hende. Måske var det en idé for jer at gå til babysvømning. Det er også en måde at have tæt fysisk kontakt på, som du måske vil nyde at gøre sammen med hende. Babyrytmik, hvor du netop tumler med hende, danser med hende, drejer hende rundt osv. vil også være rigtig fint og kan også være en god måde, hvorpå I er sammen.
Det er helt naturligt, at hendes søvn om dagen kan variere meget, når hun ikke er ældre. Børn i 2 måneders alderen sover ofte mellem 2-4 lure dagligt, og når jeres datter ofte kun sover en time af gangen, så vil hun naturligt ofte have behov for f.eks. 4 lure. Jo kortere hendes lure er, jo kortere tid vil hun ofte også kunne være vågen af gangen, så du kan naturligvis godt forsøge at arbejde på at forlænge hendes søvn lidt, så hun f.eks. hjælpes til at sove en lidt længere middagslur. Det kan du gøre ved at lægge dig med hende og amme hende i din seng - og holde sig ved siden af hende og være parat til at lulle hende i søvn hvis hun vågner igen :) Hvis hun på den måde kan sove en længere middagslur, så vil hun måske kunne have en lidt længere vågenperiode, når hun atter vågner :)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan amme hende som en fast del af hendes putteritual, så mælk indgår som en fast del af det at skulle sove. Hvis hun falder i søvn med maven fuld af mælk, så er der større sandsynlighed for at hun kan sove længere. Har hun spist en time før hun puttes, så vil hun naturligt ikke kunne sove så længe, før hun vågner og har brug for mælk igen :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om gråd og trøst". Den kan måske hjælpe dig og din følelse af ikke at kunne trøste hende... :)
Jeg glæder mig til at følge jer lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske