Annonce

Annonce

Svar: Finmotorik og læring


23. september 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres yngste dreng :)

Det er rigtig dejligt, at I mærker at den sprogstøtte, som jeres dreng får, hjælper ham og at han udvikler sig mere og mere sprogligt. Det er super godt!

Det lyder dog som om, at jeres dreng vil have glæde af at vente et år på at komme i skole. Selvom hans sprog hele tiden udvikler sig, så er det ikke kun det sproglige, man er nødt til at se på, der er flere ting som spiller ind, og der er naturligt lidt forventninger til skolestart.

Han behøver ikke kunne alt af følgende, men de fleste af disse ting vil gøre skolestart betydeligt lettere for ham:

Det vil være rigtig godt, hvis han f.eks. kan sige sit navn og adresse - altså fortælle, hvor han bor. Han skal kende forskel på tid - f.eks. i dag, i morgen, i går, i weekenden. Han skal have en forståelse af, hvad forskellige ord betyder, og at nogle ord kan betyde det samme. Han skal tale rent og kan han ikke dette, vil det være relevant med støtte af talepædagog. Han skal også kunne tælle til 10, hvilket han kan, men det vil være godt, hvis han derudover har en vis talforståelse, så han kan fortælle, "hvilket tal kommer før...", "hvilket tal kommer efter...", ligesom han skal kunne sætte ord på og kunne forstå "beregningen af", at I f.eks. bor 4 personer hjemme hos jer.

Det forventes også, at han kan holde nogelunde korrekt på en blyant, at han kan skrive vise bogstaver - ofte sit navn, tegne en firkant, sætte et kryds på et papir. Han skal kunne holde på en pensel, kunne klippe med en saks og skal også meget gerne kunne binde sine snørebånd, selv lyne sin jakke og bukser op og ned osv. Grovmotorisk skal han kunne hoppe på et ben, hinke, kaste og gribe en bold og cykle på en almindelig tohjulet cykel.

Det er også vigtigt, at han kan koncentrere sig. Han skal kunne sidde stille i 15-20 minutter omkring en fast opgave - og også kunne koncentrere sig, selvom der sker ting omkring ham. Han skal kunne modtage en fælles besked, så når læreren siger "nu skal I tage jeres madkasser frem", så skal han kunne gøre dette, uden at læreren behøver sige til det ham specifikt....

Han skal være så socialt udviklet, at han er i stand til at klare sig i en større børnegruppe, uden at der er en voksen omkring ham hele tiden. Det betyder, at han skal kunne indrette sig efter andre, finde ud af at stille sig i kø ved rutsjebanen, vente på, at det bliver hans tur, - både på legepladsen og i klasselokalet. Han skal kunne give udtryk for, hvad hans behov er og have en fornemmelse for andres behov - altså have en fornemmelse for "mig og mine behov", "andre og deres behov".

Han skal være selvhjulpen på den måde, at han selv skal kunne gå på toilettet og tørre sig, vaske sine hænder, selv skal kunne tage sko og tøj af og på. Klæde om til idrætstøj, når de skal have idræt, finde vej mellem forskellige klasselokaler, legeplads osv.

Når jeg læser jeres beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at jeres dreng lyder til at kunne have glæde af et ekstra år i børnehaven. Det kan være meget givende for ham, at han i et år får lov til at prøve at være den ældste og på den måde får lidt udfordringer, som han kan vokse af - fremfor, at han måske vil føle det svært at følge med i skolen og let kommer til at føle sig forkert. Ligesom I har oplevet at storebror har haft stor glæde af at vente, så lyder det samme til at være tilfældet med jeres yngste dreng. Det er rigtig godt, at I har set rigtigt - så lyt til jeres egen fornemmelse, selvom I naturligvis også skal høre, hvad pædagogerne i institutionen giver udtryk for :)

Med hensyn til finmotoriske øvelser, så kan det være en god idé at lade ham tegne, klippe, lave perleplader (start evt. med maxi-perler), lege med sømplader, magneter osv. Det er rigtig fint, at være ...


Annonce

... kreative på denne måde. Det kan f.eks. også være en idé at samle blade, sten, muslinger, grene osv. som I kan male på, eller som I kan sætte på papir eller pap med lim. Ligesom du kan købe forskellige slags papir, karton, klippe billeder ud af ugeblade osv. så I frembringer jeres egne små kunstværker.

Men det kan også være en god idé, at du f.eks. lader ham være med, når du laver mad. Han kan sagtens være med til at skrælle gulerødder og kartofler, skærer agurker ud i stykker, hælde udskåret grønt og frugt op i små skåle osv. Han må også meget gerne være med til at bage. Det kan være at bage boller, hvor dejen skal deles og formes i hånden, og måske pensles med æg. I kan også bage småkager, som skal placeres på en bageplade, evt. vanillekranse, som skal formes runde og lignende. Eller kager, som skal pyntes med hakkede nødder, sukker osv. I kan også lave havregrynskugler, som skal rulles runde og vendes i f.eks. sukker eller kokos...

Det kan også støtte hans finmotoriske udvikling at lave puslespil. De fås i mange forskellige størrelser og med mange forskellige antal brikker. Det kræver finmotorisk teknik at finde den rigtige brik og vende den rigtigt, sætte den sammen med en anden brik osv. Ligesom han skal tænke sig om og koncentrere sig, når han skal finde de rette brikker... lede efter blå og hvide brikker, når han skal bygge en himmel, eller finde brikker med grønt på, som bliver til billede af træet eller hvad det nu kan være...

Kan han lide musik? Musik er rigtig godt til at udvikle motorikken - og faktisk også godt for den sproglige udvikling. I kan spille på forskellige instrumenter (man kan få lege-instrumenter til børn som ikke er så dyre), I kan danse og bevæge jer til musik af forskellig slags, og I kan synge forskellige sange. Evt. sange, hvor man skal bruge kroppen, tegn og fagter imens man synger...


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes også mange forskellige opgavebøger til børn i alderen 4-6 år, som du kan kikke på, og som han måske kunne have glæde af. Det kan både være bøger med skriftlige opgaver, som tal og bogstaver han skal finde og prøve at skrive, ting der skal farvelægges osv. Det kan også være opgavebøger med ting, som man kan finde i naturen, hvor I kan "gå på jagt" og efterfølgende tage jeres skatte med hjem og være kreative med det I har fundet sammen :)

Der findes også forskellige spil, som han måske kunne synes var sjove, som I alle fire kunne spille sammen og som samtidig kunne støtte ham både finmotorisk, sprogligt og opmærksomhedsmæssigt. Billedlotteri og huskespil er godt. Det kan også være f.eks. spillet "Vildkatten", eller spillet "Gæt en tegning - junior", hvor I skal tegne noget bestemt... Det kunne også være f.eks. "4 på stribe", som også kræver lidt fingerteknik, når brikkerne skal placeres rigtigt ned i pladen...Spillet Alias (børneudgave), hvor han med ord skal forklare billeder.. det kan være terningespil, kortspil osv.

I skal være opmærksom på, at når man er 5 år gammel, så kan man blive meget ked af det, hvis man taber i spil. Det gør rigtigt ondt, når man mærker, at andre er bedre til noget end man selv er, eller når man bliver "slået hjem" og derfor er det vigtigt, hvis I spiller spil, at det ikke altid er ham der taber, eller at en af jer voksne måske nogle gange spiller sammen med ham, hvor de andre spiller alene... Han kan også have svært ved i denne alder at følge reglerne helt præcist og vil måske gerne opfinde sine egne regler eller have lov til at "snyde" lidt undervejs - det hører alderen til :)

Det vigtiste er naturligvis, at det er hyggeligt. At I netop spiller sammen og er sammen om tingene, så det at han skal lære nogle ting bliver en leg, og ikke er noget som han fornemmer er bevidst læring fra jeres side :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

De gode playlister – hvad kan god musik gøre for dit barn?

Hvorfor skal dit barn høre musik?
Sang og musik kan fungere som en kilde til sproglig- og motorisk læring, kreativitet og glæde hos dit barn. Der findes mange former for børnemusik deriblandt musik med fokus på bevægelse, leg og læring, men også sange som hjælper din lille til at slappe af ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

Læs hele brevet og Helens svar


11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Læs hele brevet og Helens svar


5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Læs hele brevet og Helens svar


2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Læs hele brevet og Helens svar


27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige


Annonce