Svar: Søvnbehov, river og bider
7. marts 2018
Alder:
18 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 18 måneder vil være 13-13.5 times søvn i døgnet. De fleste børn trives rigtig godt, hvis søvnen er fordelt sådan, at barnet sover ca. 11 timers nattesøvn og ca 2-2.5 times middagslur.
At det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. og det kan sagtens være, at jeres datters søvnbehov er mindre end gennemsnittet, så hun således godt kan trives med at sove f.eks. 12 timer i døgnet. At hun f.eks. sover 9 timer om natten og 3 timer om dagen... Det kan dog også sagtens være, at hendes søvn bliver afkortet, fordi hun har haft de høreproblemer hun har. Ligesom det at hun nu bruger sig selv mere og mere motorisk naturligt også kan spille ind. Selvom hun har brug for motorisk støtte og stadig ikke går selv, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med hende og hun kan sagtens have en stor fysisk uro, som vækker hende og dermed afbryder hendes søvn.
Det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde nogenlunde fast i en dagsrytme, så hun tilbydes en længere lur midt på dagen og som nu må hun så variere mellem at sove 1.5-3 timer. Jo længere en lur, jo bedre så længe hendes nattesøvn ikke er længere :) Om aftenen vil det være rigtig godt, hvis I kan putte hende i seng mellem kl 20-21 fordi det hos jer gør, at hun kan sove til kl 05-06 og det er bestemt at foretrække fremfor at hun vågner allerede kl 04...
Jeg vil anbefale, at I om aftenen indfører et bad efter aftensmaden. Badet bør ligge en time før hun puttes og det vil være rigtig godt, hvis I kan afslutte badet med god frottering med håndklædet, smøre hende med lidt creme eller lignende, så hun får lidt babymassage og på den måde hjælpes til at mærke sin krop og finde fysisk ro. Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan tilbyde hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden bør være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, gerne serveret med lidt lun letmælk af en kop.
En aftenrytme kan se således ud:
Aften 18: Aftensmad - spiser som jer - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Får ren ble og nattøj på og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - måske ca. kl 20, gerne sammen med en kop lun letmælk - får derefter børstet tænder.
Puttes i seng med bamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang.. måske ca. kl 20.30... det kan naturligvis variere lidt efter, hvor lang en middagslur hun har taget og hvornår den ligger...
Badet kan som sagt have en positiv effekt på at finde roen og overgive sig til søvnen. Godnatgrøden kan have samme virkning, samtidig med at det kan sikre, at hun ikke vågner kl 04-05, fordi hun reelt er sulten :)
Med hensyn til at hun er begyndt at rive og bide, så ser man ofte dette hos børn i jeres datters alder. Det kan, som du selv nævner, sagtens være kærtegn, som kammer over. At hun har svært ved at styre sine følelser og i stedet for at kysse jer, så ender hun med at sætte tænderne i jer. Når børn slår, bider, river i hår osv. så skyldes det ofte, at de mangler ord - og når ordene ikke slår til, så reagerer de fysisk. Der kan være mange grunde til at hun gør det og du skal prøve at lægge mærke til, hvornår det sker og hvordan du reagerer...
Du nævner, at hun ofte gør det, hvis I siger nej og holder I hendes hånd, så bliver hun vred og frustreret. Hun gør det også, når hun kommer op til en person...
Det lyder lidt som om, at jeres datter prøver at rive jer, fordi hun har fundet ud af, at hun på denne måde får ekstra opmærksomhed. Og hun har en alder nu, hvor hun naturligt er igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer - altså hvordan andre reagerer på hende, og på det hun gør. Hun afprøver hypoteser: Hvis jeg river mor, så siger mor nej?" - ja det gør hun. Jeg prøver lige igen - og det samme sker. Ny hypotese: "Hvis jeg river far, siger han så også nej?" - ja det gør han. Ny hypotese: Hvis jeg river bedstemor, siger hun nej?" - ja det gør hun... Alt sammen fordi hun er rigtig godt igang med at lære og forsøger at finde ud af, hvilken reaktion hun får fra jer (og fra andre) og dermed finde ud af, hvordan verden hænger sammen.
Når I siger "Nej!" og holder hendes hænder, så kan det faktisk godt være med til at forstærke hendes lyst til at undersøge, hvad der sker og hvordan I reagerer. Det betyder ikke, at I ikke gerne må sige nej, for det må I godt, men det er vigtigt, at I forsøger at skelne mellem om det er kærtegn der kammer over, hvor hun egentlig gerne vil ae og vise venlighed, eller om det er en mere bevidst handling netop for at se, hvilken reaktion hun kan få.
Hvis I oplever, at I er nødt til at sige nej, så vil det være en god idé, hvis I kan lade en handling følge med jeres nej. Det er rigtig fint, at du starter med et nej, holder hendes arm og viser hende, at hun skal ae jer i stedet.. men hvis det ikke virker, så vil det være rigtig godt, hvis du siger fra med både dit kropssprog og dit verbale sprog - og det kan du f.eks. gøre ved at sætte hende fra dig. Hvis hun er i din favn eller sidder på dit skød og slår ud efter dig, så kan du sætte hende fra dig og på den måde vise hende, at hun ikke kan sidde på skødet, hvis hun slår eller river, for det synes du ikke er rart.
Nogle gange kan det også være en idé, at du fjerner dig kortvarigt fra hende, så du rejser dig og går væk fra hende for på den måde at markere, at du ikke vil have, at hun slår dig, bider dig eller river dig. Det er ikke en rar måde for jer at være sammen på. Det er altså vigtigt, at hun i din mimik og i dit kropssprog kan læse, at her gør hun noget, som du ikke synes om, du synes ikke det er sjovt. Nogle gange - når vores børn gør noget forkert, så kommer vi måske til at grine eller vi bliver tydeligt overraskede, giver en ekstra lyd fra os eller lignende - og det kan godt være reaktioner som naturligt er ekstra spændende for jeres datter er udforske. Derfor kan det nogle gange gøre, at det at slå, rive, bide bliver forstærket hos hende. Ikke fordi hun vil gøre jer ondt, men fordi hun bliver lidt forvirret over de reaktioner hun får, og derfor ikke helt kan finde ud af, hvad I egentlig synes om det, når hun gør det...
Det er også rigtig godt, hvis I kan forsøge at undgå, at det sker. Jo færre gange hun havner i en situation, hvor hun på den måde forløber sig, jo mindre vil hun på sigt gøre det - så når I fornemmer, at hun måske kan finde på det, så vil det være rigtig godt, hvis I kan aflede hende, dreje hendes opmærksomhed på noget andet, så hun glemmer det og kommer væk fra at rive, bide eller slå... Og når bedsteforældre eller andre tager hende op, så gør dem opmærksom på, at hun kan finde på det, så de tager det helt roligt, hvis det sker...
Vær opmærksom på om det ofte sker, når du har talt i telefon, været optaget af computeren, hvis I har gæster eller lignende, - og hun så pludselig finder på at rive eller slå - for det kan være hendes måde at sikre sig, at hun også bliver set. Det kan altså være en måde at få kontakt på og hun ved, at hun netop med denne handling kan få den fulde opmærksomhed, som måske er det hun savner i netop denne situation. Derfor er det her naturligt vigtigt, at I sikrer at hun får den nærhed og kontakt som hun søger - så hun ikke når derud, hvor hun føler at hun er nødt til at reagere fysisk for at I også snakker med hende, ser hende...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - også med drænanlæggelsen i morgen! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske