Svar: Udvikling :)

9. september 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Malene

Tak for dit brev og alle dine fine spørgsmål - jeg vil forsøge at besvare dem nogenlunde i den rækkefølge de kommer :)

Det lyder rigtig fint med job og måden I får det til at hænge sammen på. Det er super dejligt, at far har taget barselsorlov - det er guld værd for både far og søn, og den tid kommer aldrig dårligt tilbage :)

Jeres dreng tager ikke skade af, at du er væk i 3 dage. Han har to primære omsorgspersoner, nemlig sin mor og sin far. Og når du ikke er der, så er far der - og når far ikke er der, så er mor der. Han får derfor al den kærlighed, tryghed, nærhed, omsorg osv. som han har behov for og han er heldig, at han har to så tætte tilknytningspersoner.

Han har også sekundære omsorgspersoner eller tilknytningspersoner - det er f.eks. bedsteforældre, en dagplejer eller pædagog (når han starter i dagtilbud). Det er en person, som barnet søger, når den primære ikke er til stede. Og hvis mor og far ikke er der, så er det netop vigtigt, at jeres dreng er hos en person, som han kender rigtig godt og som kender ham, så han er tryg ved at I ikke er der. Og ja - derfor er det helt okay, hvis I lader bedsteforældrene passe ham, hvis I f.eks skal til bryllup.

Det kan være en fordel at han de første gange passes hos jer. Så bedsteforældrene kommer hjem og passer ham i jeres hjem, så han ikke skal forholde sig til et nyt sted, nye rutiner osv. men kender omgivelserne, kan puttes i egen seng osv. Så rutinerne så vidt muligt er som de plejer at være, det er blot bedstemor og bedstefar, som tager sig af ham.. Samtidig kan det give mulighed for at I måske kommer hjem i løbet af natten, så I er der, når han vågner om morgenen - så I allesammen er sammen og han netop mærker og fornemmer jeres fælles glæde ved at være sammen. Det vil kun være med til at gøre ham mere tryg og dermed også tryggere ved at bedsteforældrene passer ham en anden gang.

Når du (eller far) er væk i flere dage, så skal I dog være forberedte på, at han måske godt kan afvise dig, når du kommer tilbage. Ikke fordi han har glemt dig, men fordi han på den måde viser dig, at han faktisk ikke synes det er helt okay, at du sådan forsvandt. han er jo stadig så lille, at han ikke forstår, hvad du laver og hvad det betyder, at mor er på arbejde. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, om du er hjemme om 3 timer eller om 3 dage... han mærker blot, at du er væk. Og derfor kan han godt putte sig ekstra ind til far (eller bedsteforældrene), når du kommer tilbage. Det er helt normalt og helt okay - du skal blot være som du er, vise ham, at du er der, og at du ikke går fra ham igen lige med det samme og være tilgængelig. Så kryber han ind i din favn igen...:)

Med hensyn til mad i hånden og tænder - så lyder det som om, at Hugo er god til at få bidt større stykker af, og derfor skal du naturligvis altid have ham under opsyn, når du giver ham noget at sidde med selv. Øvelse gør dog mester, så han skal også have lov til at prøve - du kan evt. forsøge med en kartoffelbåd fra ovnen eller et stykke kogt blomkål eller kogt broccoli - en lille grøntsagsbuket at gumle på er måske mere blød og knækker ikke så let...

Der er også den mulighed at du forsøger med et frugtnet eller babyfeeder. Som er en lille pose, hvori du kan komme frisk frugt eller kogte grøntsagsstykker og så lade ham sidde og sutte sig igennem det på denne måde...

Du må også meget gerne give ham små bidder af blødt brød, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) et lille stykke laks fra ovnen eller lignende ind i munden og lade ham sidde og sutte på det og spise det på den måde, så han ikke selv bider stykker af, men så du stadig giver ham lidt at arbejde med i munden...

Du skriver, at du giver ham grød flere gange dagligt - jeg vil lige nævne, at han bør få 2 grødmåltider og resten bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt, bær osv. En dagsplan til en dreng på 7 måneder kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere have flaske først. Mellemmåltidet erstatter mælken.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende (gerne rester fra aftensmaden). Må også gerne få agurk eller rugbrødsbjælker, hvad du nu kan finde på og synes er forsvarligt. Han må gerne få skrællen fra agurken - men han må ikke få f.eks. skræl på tomat eller blommer - det kan sætte sig fast i halsen.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Aftensmad, som mere og mere er familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta og meget gerne grøntsagssovs af forskellige slags. Det er også med til at "smøre", så han bedre kan tygge sig igennem maden:) Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og sover uden yderligere mælk til næste morgen ...

Annonce

... tidlig.

Det vil sige, at det vil være rigtig fint med 4 flasker i døgnet nu - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og når han bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig fint, at du skærer ned til 3 flasker - f.eks. før middagslur, aften og sen aften.

Du må derfor meget gerne fortsat tilbyde ham en flaske sen aften, når det passer - før du selv går i seng. Men er du træt og går tidligt i seng, så skal du naturligvis ikke sætte uret og vække ham, for at han kan få sin flaske her - så må du give ham flasken, når han selv vågner og melder sig :) Og sover han igennem uden, så er det fint og rart for jer begge...

Det er fint at bibeholde NAN1, hvis jeres dreng trives med den og I behøver ikke skifte. Forskellen på type 1 og type 2 er ofte, at der er mere jern i type 2. Smagen og mætheden er den samme - det vil sige at type 2 mætter ikke mere end type 1. Hvorvidt jeres dreng kan have brug for det ekstra jern afhænger lidt af, hvor varieret han i øvrigt spiser. I bør naturligt stadig bruge mme i hans grød og mos (den mad, som I laver udelukkende til ham), så han også får lidt ekstra den vej igennem.

Vælling er en type 2 eller det der også kaldes for en tilskudsblanding. Vælling mætter ofte mere end modermælkserstatning. Der er normalt ikke grund til at give vælling. Jeg anbefaler, at han i stedet introduceres for en godnatgrød i 8-9 måneders alderen.

Med hensyn til dynen over hovedet, så skal du naturligvis være opmærksom på at han ikke ligger og sover med dynen over hovedet... Hvis han har brug for dynen på denne måde for at finde ro og overgive sig til søvnen, så må du være der, holde øje med ham og når han så sover, så må du forsøger at trække dynen væk, så du sikrer, at han har frie luftveje.. Det er smart med klemmerne, men hvis han bliver irriteret på dem, så dur det jo ikke rigtigt - jeg tænker dog, at han måske vænner sig til det og måske kan du en overgang prøve at holde dine hænder lidt ved hans ansigt eller holde hænderne på ham, så han kan mærke dig, og så det er dine hænder, der gør ham tryg - derefter skal han så naturligvis lære, at han heller ikke behøver dine hænder for at sove... Han skulle dog også meget gerne blive motorisk stærkere og fysisk mere aktiv, så han på sigt selv kan finde ud af at sparke dynen af sig og selv skifte stilling undervejs i søvnen - så behovet for din hjælp og faren ved at dynen kommer over hovedet bliver mindre... På den måde tænker jeg, at tiden også må arbejde for jer:)

Hvad skal han kunne, når han er 7 måneder gammel - det er et stort spørgsmål... Jeg vil umiddelbart anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". Jeg kalder denne alder for "den perfekte fotoalder", for de fleste børn smiler meget og nyder opmærksomhed i denne alder.

Han skal kunne sidde selv i høj stol, men vil stadig have svært ved at holde balancen, når han sidder på gulvet. Det er dog en god idé at øve sig.

Han flytter legetøj fra hånd til hånd til hånd.

Han triller omkring, han kryber, gør tegn til at kravle, bevæger sig mere og mere bevidst efter legetøj, som du lægger omkring ham. Han kan godt blive meget frustreret, når det ikke lykkes for ham eller hvis han kommer baglæns i stedet for fremad.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han begynder at kærtegne dig, forsøger at kysse dig :) og han snakker og pludrer direkte med både dig og far.

Han reagerer tydeligt på andres følelser og kan blive rigtigt ked af det, hvis han oplever at andre børn f.eks. græder.

Han bliver mere og mere bevidst om, at han med forskellige lyde eller grimasser, kan få kontakt med jer forældre og nogle gange kan få jer til at gøre ting. Det er rigtig sjovt for ham på den måde at føle, at han har kontrol...

Han har masser af nonverbal kommunikation, hvor han med sit kropssprog og sine fagter tydeligt viser, hvad han kan lide og hvad han ikke bryder sig om. Hans ansigtsudtryk kan variere.

Hans verbale kommunikation bliver nu mere og mere bevidst. Han bruger bestemte lyde mere bevidst og begynder at lave flere læbelyde, begynder at sige flere dybe lyde, svælglyde og også høje lyde, hvor han kan skrige så højt, at han nogle gange forskrækker sig selv. Og stille og roligt begynder også små stavelser som da-da eller ma-ma...

Lege som titte-bøh, hvor du gemmer hans eller dit ansigt bag f.eks. en stofble og trækker bleen væk i en hurtig bevægelse kan udløse en latter, der kommer langt nede fra maven :)

Og med hensyn til tænder og tandbørstning - ja du bør bruge tandpasta. Ikke ret meget, max en mængde, der kan ligge på hans lillefingernegl. Du skal så vidt muligt forsøge at undgå at han synker tandpastaen, hvilket naturligt er svært med den alder han har:)

Du kan bruge samme tandpasta som du bruger til dig selv, hvis du bruger en "standard tandpasta", det vil sige en tandpasta som ikke giver ekstra whitening eller lignende.

Du bør vælge en tandpasta med et flourindhold mellem 1000-1500 ppm. Flour nedsætter aktivt riskoen for huller. Til børn under 3 år anbefaler tandlægeskolen en tandpasta med ca 1100 ppm, netop fordi små børn vil have tendens til at synke tandpastaen og derfor kan få en del flour i maven.

Dejligt at høre, at du har været glad for mine tidligere svar - jeg håber at du også kan bruge svarene i dag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder