Svar: Aktiviteter - 6 mdr.
22. december 2015
Alder:
6 mdr.
Kære mor til lille A
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig god rettesnor - at I forsøger at mærke efter, hvordan jeres datter reagerer, når I er nogen steder, og når I kommer hjem. Bliver hun ked af det, grædende, har svært ved at sove osv. så er det for meget for hende - men virker hun til at have masser af overskud, lege, pludre osv. så ligger turene i byen og familiebesøg osv. på et passende niveau:)
Nogle børn reagerer med det samme, når de er ude. Hun kan f.eks. græde, hvis bedsteforældre eller andre kikker på hende, eller henvender sig direkte til hende. Hun kan vægre sig mod, at bedsteforældre eller andre tager hende op, vil trøste hende osv. og falder til ro, når hun så kommer over til jer. Andre børn reagerer forsinket - hun klarer besøgene i stiv arm, men når I kommer hjem eller når gæsterne er gået, så virker hun overtræt, grædende, har tydeligt svært ved at finde ro og koble fra. Det kan være svært for familien at forstå, at man i den situation melder ud, at man skærer ned på aktiviteter, besøg osv. For de mærker jo ikke reaktionen, men det er vigtigt, at I lytter til de signaler, jeres datter sender.
Der er ikke nogen faste regler for, hvor meget man kan "fare i byen" med et barn på 6 måneder. Børn er forskellige, og det er derfor også forskelligt, hvor meget de kan klare. Men når I lytter til hende, og ser hende, forstår de signaler hun sender, så kan det ikke gå helt galt :)
Måske har I været meget i byen på grund af julen. I denne højtid, er der ofte mange besøg rundt omkring, og mange mennesker mødes. Der er meget uro og rigtig mange stimuli - og dette ofte flere dage i træk. Rigtig mange børn vil reagere på dette. Derfor vil det være godt, hvis I nu forsøger at give hende lidt rolige dage derhjemme, hvor I ikke skal noget andet end at være sammen, finde roen og finde ind i rutinerne igen.
Generelt er det godt, hvis man kan holde fast i barnets rutiner og dagsrytme. Det vil sige faste spisetider, sovetider osv. Jo mere ens hverdagen er, jo mere rytme I kan holde, jo mere overskud vil jeres datter ofte have netop til gæster og besøg hos familien.
Det betyder også, at det kan have noget at sige, hvornår aktiviteterne ligger. De fleste børn klarer f.eks. rigtig fint at få afbrudt deres formiddagslur, fordi man skal til babysvømning en gang om ugen, men hvis luren afbrydes hver dag, fordi man skal til babyrytmik, salmesang, babybio, stimulastik osv. så bliver det sandsynligvis for meget. Det har altså noget at sige, om man kan trille af sted til f.eks. mødregruppe, hvor barnet får lov til at sove i sin barnevogn og vågne af sig selv, eller om man deltager i aktiviteter, hvor barnet får afbrudt sin rytme og ikke får lov til at sove, som det viser behov for.
Nogle familier kan tydeligt mærke, at aktiviteter en dag er rigtig fint og går uden problemer, men aktiviteter to eller tre dage i træk bliver for meget. Her må I derfor prøve at finde balancen mellem for lidt og for meget...
Håber I kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske