Svar: Hvor meget legetøj kan baby overskue?
13. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn - langt op i børnehavealderen - vil have glæde af, at vi hjælper dem med at sortere i deres legetøj og sørge for at ikke alt legetøj er fremme på en gang. Det kan være en rigtig god idé at have nogle store kasser eller en kiste eller lignende, hvor barnet kan have sit legetøj i og så en gang imellem tage en kasse frem, som indeholder noget, som barnet ikke har leget med i et stykke tid.
Det er naturligt sjovt for jeres datter, at vende en kasse med legetøj ud på gulvet og se det hele i en stor bunke. Med den alder hun har, så er det at vende kassen på hovedet i sig selv sjovt, ligesom kassen, bruge den til at sidde i osv. kan være ligeså sjovt som legetøjet… Men på sigt, vil det være en god idé, at I hjælper hende med at sortere. En kasse kan f.eks. indeholder bamser, en anden dukker og dukketøj, en tredje klodser, en fjerde tog og togbaner osv. På den måde kan I hjælpe hende til lege forskellige lege og koncentrere sig om hver enkelt leg "nu leger vi med dukker", "nu bygger vi med tog" osv.
Og hen af vejen kan hun også lære at rydde op. Hun kan lære at komme bamserne i den kasse, hvor bamserne hører til, dukkerne i en anden kasse, toget i en tredje kasse osv. Så hun stille og roligt også lærer, at alt legetøj ikke bare skal blive liggende og flyde på gulvet, men kan ryddes op og tages frem, næste gang I skal lege med det.
Det er vigtigt, at I stadig leger med hende og ikke tænker, at hun kan sidde i længere tid og lege selv. Legetøjet skal bruges socialt og I skal guide hende, opfordre hende til at prøve, vise hende hvordan, guide og begejstres sammen med hende, når noget lykkes for hende. Hun har rigtig meget brug for at lege med jer og andre, for at kopiere jer og dermed for at lære og blive klogere på verden:)
I skal også sikre at hun har legetøj, som passer til hendes alder og udviklingstrin. Der vil stå aldersangivelse på meget legetøj. Dette handler både om sikkerhed - der er en del legetøj som ikke anbefales til børn under 3 år, men de handler også om at det er sjovere at lege med noget, som passer til en. Hu har brug for udfordringer og små succesoplevelser, når hun legere og det får hun bedst med legetøj, som passer til hendes alder og udvikling.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske