Svar: Grovmotorisk udvikling
17. november 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, velkommen til og tak for den meget fine beskrivelse af, hvad jeres lille dreng kan motorisk:)
Han lyder faktisk til at være rigtig godt med og det lyder som om at du er meget opmærksom på at stimulere ham hele dagen igennem. Det du gør, lyder umiddelbart rigtig fint.
Det er helt okay, at han hellere vil ligge på maven på sofaen eller på en madras end på et hårdere underlag. Måske kan du lægge et tyndt tæppe på jeres skubbrikker, så han snydes til at ro at han ligger blødere end han egentlig gør og derfor vil acceptere det bedre… Og det er en rigtig god vane du har lavet, at du altid lægger ham på maven, så han starter der. Hvis du gør det mange gagne dagligt, så kommer han samlet til at ligge en del på maven:) Og ja - når han bliver træt i nakken, så lægger han hovedet ned, det er helt naturligt.
Han sidder i høj stol, når han spiser og du fortæller at han næsten sidder selv. Jeg tyder dette som at han har fin rank ryg - og naturligt falder sammen i ryggen, når han bliver træt. Helt som det skal være.
Han hopper, støder fra med benene, løfter sine ben og putter fødderne op til munden - det er perfekt, lige efter bogen:) Og han er i stand til at trække sig op at stå og holde styrken i benene, når han står. Super. Hvor holder I ham? I hænderne eller om livet? Når han trækker sig op, vil det være rigtig godt, at I holder ham godt fat i hænderne og håndledene, så han bruger sine arme og armkræfter, og generelt må I godt, også når I løfter ham op, nogle gange holde ham i hænderne og håndledene og lade ham selv trække sig op. Jo mere styrke i armene, jo mere vil han sandsynligvis også begynde at lægge sig i strakt arm, når han ligger på maven:)
I forhold til at trille, så lyder det som om, at han sagtens kan trille fra mave til ryg og fra ryg til mave. At han foretrækker det ene mere end det andet er helt okay. Det lyder også som om, at han drejer flot om egen akse og formår at flytte sig efter legetøj og det er helt super:)
Noget I måske ikke har været så fokuserede på er luft og gyngeture, og det kunne I godt forsøge nu. Det kan være f.eks. at lægge ham på maven over en stor gymastikbold og gynge ham frem og tilbage, det kunne også være at snurre ham i f.eks. en tummelumske eller bilibo. Vi har i øret en snegl fyldt med væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik. Derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi de derved får styrket deres motorik. Måske gør I allerede dette, når I tumler med ham, men det kan også være noget, I skal arbejde lidt mere bevidst med nu…
Det lyder som sagt som om, at han er rigtig fint med og alderssvarende. Han er også godt med finmotorisk og lige nu bruger han måske også lidt energi på at snakke, pludre, øve sin stemme i forskellige lydstyrker osv. I hvert fald fortæller du at han laver pruttelyde med jer, når I tumler, og at han lige nu er meget opmærksom på omgivelserne, og hvad der sker omkring ham - og de fleste børn vil naturligt ikke kunne det hele på en gang. Man vil ofte opleve, at børn i perioder tager nogle motoriske spring, hvorefter de så er "motorisk mere stille", fordi de så tager nogle verbale spring, hvor de så øver lyde, kommunikation osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre og har fået lidt ro med på vejen!
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske