Svar: Legetøj

12. september 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære førstegangs-mor :)

Tak for dit brev :)

Børn er forskellige og udvikler sig forskelligt og det lyder rigtig fint og helt normalt, det du fortæller. Faktisk lyder det som om, at du har helt ret, når du skriver, at din datter måske bruger energi på at pludre meget. Det er helt normalt, at børn i perioder øver deres sprog og i andre perioder har mere fokus på at øve sig motorisk:)

I 3-6 måneders alderen vil børn ofte begynde at række ud efter legetøj og putte det i munden. I starten vil jeres datter netop, som I skriver, kunne holde en rangle eller lignende i hånden og vil også ryste den, dog ikke bevidst. Men stille og roligt vil hun bevidst række ud efter ting I viser hende. Omkring 6 måneders alderen vil man ofte se at hun netop rækker ud, og her vil hun måske også begynde at kunne flytte legetøj fra den ene hånd til den anden - og igen vil nogle børn være ældre, før de mestrer netop dette:)

De fleste børn er også omkring 6 måneder, før de begynder at løfte deres fødder og bevidst tage fat i deres tæer. Med den alder jeres datter har nu, vil det være rigtig godt at give hende f.eks. ranglesokker på fødderne, netop for at hun skal blive bevidst om, ...

Annonce

... at hun har fødder. Når hun bruger sine ben, så vil sokkerne rasle, så hun kan høre og blive opmærksom og kikker derned:)

I må også gerne lave små lege med hende, hvor I løfter hendes fødder, strækker og bukker benene, cykler med hendes ben osv. så hun bliver opmærksom på at bruge sine ben og få øje på sine tæer osv. Ligesom I meget gerne må give hende rasleæg, legetøj med farver, rangler hun kan gribe og ryste, måske et spejl, som hun kan kigge i og få øje på sig selv, når hun ligger på maven. Hvis hun ligger under et aktivitets stativ, så sørg for at hun kan nå tingene som hænger over hende. Selvom hendes bevægelser nogle gange er ufrivillige, så vil hun ramme og finde ud af at hun kan og det vil motivere hende til at prøve at "slå ud" bevidst:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sørg for at hun stadig ligger på maven hver dag og hjælp hende med at holde armene under sig, så hun ligger på albuerne og lærer at løfte sig op i strakt arm med tiden. Det er rigtig god træning:)

Det er rigtig dejligt at hun er begyndt at kluk-le og at hun pludrer så meget som hun gør. Nyd det! Hun lyder til at være rigtig fint med og helt alderssvarende:)

Fortsat held og lykke med hende og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig