Svar: Legetøj
12. september 2014
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangs-mor :)
Tak for dit brev :)
Børn er forskellige og udvikler sig forskelligt og det lyder rigtig fint og helt normalt, det du fortæller. Faktisk lyder det som om, at du har helt ret, når du skriver, at din datter måske bruger energi på at pludre meget. Det er helt normalt, at børn i perioder øver deres sprog og i andre perioder har mere fokus på at øve sig motorisk:)
I 3-6 måneders alderen vil børn ofte begynde at række ud efter legetøj og putte det i munden. I starten vil jeres datter netop, som I skriver, kunne holde en rangle eller lignende i hånden og vil også ryste den, dog ikke bevidst. Men stille og roligt vil hun bevidst række ud efter ting I viser hende. Omkring 6 måneders alderen vil man ofte se at hun netop rækker ud, og her vil hun måske også begynde at kunne flytte legetøj fra den ene hånd til den anden - og igen vil nogle børn være ældre, før de mestrer netop dette:)
De fleste børn er også omkring 6 måneder, før de begynder at løfte deres fødder og bevidst tage fat i deres tæer. Med den alder jeres datter har nu, vil det være rigtig godt at give hende f.eks. ranglesokker på fødderne, netop for at hun skal blive bevidst om, at hun har fødder. Når hun bruger sine ben, så vil sokkerne rasle, så hun kan høre og blive opmærksom og kikker derned:)
I må også gerne lave små lege med hende, hvor I løfter hendes fødder, strækker og bukker benene, cykler med hendes ben osv. så hun bliver opmærksom på at bruge sine ben og få øje på sine tæer osv. Ligesom I meget gerne må give hende rasleæg, legetøj med farver, rangler hun kan gribe og ryste, måske et spejl, som hun kan kigge i og få øje på sig selv, når hun ligger på maven. Hvis hun ligger under et aktivitets stativ, så sørg for at hun kan nå tingene som hænger over hende. Selvom hendes bevægelser nogle gange er ufrivillige, så vil hun ramme og finde ud af at hun kan og det vil motivere hende til at prøve at "slå ud" bevidst:)
Sørg for at hun stadig ligger på maven hver dag og hjælp hende med at holde armene under sig, så hun ligger på albuerne og lærer at løfte sig op i strakt arm med tiden. Det er rigtig god træning:)
Det er rigtig dejligt at hun er begyndt at kluk-le og at hun pludrer så meget som hun gør. Nyd det! Hun lyder til at være rigtig fint med og helt alderssvarende:)
Fortsat held og lykke med hende og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske