Svar: Nærhed med et rastløst barn - hvordan?

22. august 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Jonahs mor

Tak for dit brev og meget fine spørgsmål :)

Det er helt normalt, at din dreng er så motorisk aktiv som han er. Især i 12-18 måneders alderen vil hans nysgerrighed og udforskningstrang være stor. Det betyder, at han vil være i gang hele tiden - øve sig i at kravle, rejse sig, sætte sig, gå omkring, holde balancen, styre uden om forskellige ting. Han lærer med kroppen og prøver af og forsøger sig igen og igen - og det er rigtig vigtigt, at du giver ham mulighed for at bevæge sig og bruge kroppen.

Kropskontakten er stadig meget vigtig - og den kan faktisk let blive glemt, fordi barnet kan virke afvisende, ikke vil sidde stille og putte ret lang tid af gangen osv. Hos jer er der dog ikke tvivl om, at den ikke bliver glemt, for du savner det og indbyder til fysisk kontakt mange gange dagligt, og det skal du naturligvis blive ved med:)

Det du skal huske på er, at din dreng ikke siger nej til kropskontakt. Han siger ikke nej til at være dig fysisk nær - det han siger nej til er følelsen af at blive holdt fast. Han vil lige nu ikke forhindres i at bevæge sig, og det er derfor han nogle gange skubber dig væk og kravler af sted igen. Det er et sundhedstegn, og det viser at han er igang med en rigtig god og sund udvikling.

Du skal prøve at udnytte de stunder, der naturligt opstår i løbet af dagen, hvor I kan have kropskontakt. Når han selv kommer hen til dig og gerne vil op, så tag ham op, give ham knus og kram, og sæt ham så fra dig, når han er parat til dette igen. Når han bliver ked af det, slår sig, har brug for trøst, så brug tid på at trøste, puste, berolige og kramme. Når han bliver bange, forskrækket, når I er steder, hvor han føler sig lidt utryg og lignende, så tag ham i din favn, vær der, betryg ham, så han hele tiden mærker, at du er der for ham - at selvom han er på vej ud i verden, så er den faste base det altid og han kan altid komme til dig.

Det bånd der er imellem jer og som er dannet af den nærhed og omsorg, du har givet ham fra han var ganske lille, vil naturligt være der stadigvæk og jeg plejer at sige, at man måske skal se det mere som en elastik end som et bånd .I hvert fald skal elastikken nogle gange strækkes og andre gange strammes lidt - vi skal strække den, når barnet har brug for at gøre ting selv, prøv af, øve sin selvstændighed, lære af egne erfaringer og vi skal stramme den, når vi som voksne alligevel ved bedst. Børn kan have lyst til meget, men vi ved, hvad de har behov for og vi skal slække og stramme elastikken ud fra dette og naturligvis stadig med kærlighed til barnet :)

Jeg tænker også at nærhed for dig er meget fysisk - det er kys, kram, knus, at have tæt fysisk ...

Annonce

... kontakt, være hud mod hud. Og det er vigtigt og godt - vi har alle sammen brug for kropskontakt. Og den nærhed kan du stadig forsøge at skabe i hverdagen, som sagt ved at udnytte tidspunkter, hvor han tydeligt viser behov for dig. Og også ved at I går til svømning, gymnastik osv. sammen, som du selv nævner.

MEN nærhed er også at "se hinanden". Det er, at du kan glæde dig sammen med din dreng, glæde dig over små oplevelser, som I har sammen. Det er at hygge sig, når I kommer hjem efter en lang dag, at sidde og kikke i en bog, bygge et puslespil, synge en sang. At I vender en sten i haven og ser på de smådyr, der ligger derunder - han kikker på dig, smiler til dig, afventer din reaktion - og den kærlighed du her viser ham, fordi I ser det samme og deler det - det er også nærhed, og måden du viser ham, at du elsker ham.

Det er svært at slippe ham, men det er vigtigt, at du ved, at nærhed også er, at du er tilstede. At du måske sidder og læser i en bog i sofaen imens han leger på gulvet. Han kommer hen til dig, viser dig en bil - du kikker på ham og snakker med ham, så han føler sig set og mødt. Du er altså nærværende, selvom du ikke sad på gulvet og legede med ham til at begynde med…

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Lige nu har han altså en alder, hvor han naturligt ikke vil have helt så meget kropskontakt som tidligere, men hvis du hele tiden viser dig tilgængelig og udnytter muligheden for knus og kram, når den er der, så han hele tiden mærker, at du er der for ham, så vil han naturligt søge dig, når han har brug for dig og du vil stadig kunne knus og kramme ham - for det har I begge naturligt brug for:)

Og når alt dette er sagt, så er der naturligvis også børn som har det svært med berøring. Nogle børn har det der kaldes for sansemotoriske problemer og de vil f.eks. ofte have svært ved at kontrollere deres krops bevægelser, og de har meget svært ved at fornemme deres krop - derfor er deres arme og hænder hele tiden i bevægelse. De bryder sig ofte ikke om at blive kærtegnet og rørt ved, og de kan også have svært ved at fornemme, hvordan man skal røre ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner. De kan også have svært ved at have visse former på tøj på kroppen, de synes tøjet kradser og generes voldsomt af vaskemærker osv. der kan sidde i tøjet.

Din dreng er så lille, at det er naturligt svært for ham at sidde stille og svært at styre sine bevægelser og finde ud af at kærtegne. Men du kan naturligvis være opmærksom hen af vejen og se hvordan han udvikler sig. Lige nu hælder jeg dog mest til at det hos jer handler om alder og den store udvikling han gennemgår.

Jeg håber, du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor