Svar: Motorisk udvikling
20. juli 2014
Alder:
3 mdr.
Kære 1. gangs mor :)
Tak for dit brev :)
Jeres datter lyder til at være rigtig godt med motorisk og lyder til at udvikle sig rigtig fint både motorisk og mentalt:)
Det er rigtig godt og vigtigt, at I lægger hende på maven dagligt, så hun får trænet sin nakke og ryg. Det er rigtig fint, at hun her kan løfte hovedet højt og kikke sig omkring, netop dette giver balance og styrke i nakke-, skuldre- og rygmuskler.
Når I sidder med hende på skødet, vil hun naturligt sidde op af jer, og hun vil nu være stærk nok i nakken til at hun der, kan sidde og kikke sig omkring, men hun har stadig naturligt brug for støtte til sit hoved. Det er også helt normalt, at I endnu ikke kan trække hende op i armene, og at hun ikke er i stand til at holde hovedet selv her - det vil hun sandsynligvis kunne om en måned, måske går der lidt længere tid:)
I 2 måneders alderen begynder børn at sutte på deres hænder, præcist som jeres datter har gjort, og stille og roligt bliver hun mere bevidst om at bruge sine hænder. Det er dog først mellem 3-6 måneders alderen at denne bevidsthed bliver større og hvor I kan mærke, at hun begynder at bruge sine hænder mere bevidst og f.eks. slå bevidst ud efter ting eller gribe efter noget I viser hende.
Prøv at hænge forskelligt ting op - små ting i forskellige materialer, forskellige farver og former, som hun kan kikke på og som hun kan nå - når hun slår ud med armene, vil hun nogle gange ramme og på den måde finde ud af og lære, at hun kan. Sørg for ikke at hænge for mange ting op af gangen, da det kan forvirre hende. Brug i stedet få ting af gangen og skift det jævnligt, så der er noget nyt og spændende for hende at kikke på og undersøge.
Spædbørn har en helt naturlig medfødt evne til at ville udforske og undersøge. Måske har I lagt mærke til at hun først har åbnet sine hænder, så strakt armene ud og så begynder hun derefter at gribe ud efter ting - i første omgang måske jeres ansigter, jeres hår eller en bamse eller lignende, som I giver hende i hånden. Hun vil gribe fat, måske ryste det lidt (ofte ubevidst) og vil så slippe igen. Det kan også være at hun har rigtig svært ved at slippe - f.eks. dit hår :)
De ting I hænger op, skal være inden for hendes synsvidde og så tæt på, at hun med sikkerhed kan nå det, men uden at blive ramt af det. Et aktivitetsstativ vil ofte være sjovt i 2-3 måneders alderen, hvor hun kan ligge under det, kikke på de forskellige ophængte figurer, nogle af dem kan evt. give lyd, når hun rammer med en arm eller hånd…
I 3-6 måneders alderen begynder børn at trille omkring. I starten vil det være tilfældigt, at barnet pludselig triller om på siden og derfra finder ud af at komme videre, men stille og roligt bliver det mere bevidst. Nogle børn triller første gang fra mave til ryg, andre børn triller første gang fra ryg til mave.
I 3-6 måneders alderen kan I hjælpe hende med bevægelse og lave det, man kalder for bevægelege:
- Cykle med hendes ben. Hun ligger på ryggen og I støtter om underbenene og hjælper hende med at lave cykelbevægelser.
- Dreje underkroppen fra side til side. Her kan I støtte om hendes lægge, bøjede knæ og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side.
- Dreje hele kroppen om på siden. Her kan I vise hende noget interessant legetøj, som hun følger med øjnene og derfor drejer, og på den måde finder hun ud af, at hun kan dreje om på siden. Det gælder både, når hun ligger på ryggen, og når hun ligger på maven.
- Trække op at sidde. Her griber I om hendes hænder og håndled og lader hende selv trække sig op liggende på ryggen, hvor hun holder hovedet i midtstilling. Det er som sagt helt normalt, at hun ikke kan dette endnu.
- Få fat i egne tæer. Når hun ligger på ryggen, så kan I hjælpe hende med at få øje på sine tæer og få fat i dem. Ranglesokker kan være en god idé. Når hun i løbet af de næste måneder kan få fat på sine tæer selv, vil hun ofte have let ved at trille omkring.
I 3-6 månedersalderen vil mange børn også kunne lide at lave hoppebevægelser på jeres knæ, mens I holder hende om livet. Hvis I forsøger lige nu, så vil første skridt ofte være at hun støtte lidt på benene, og så kommer hoppebevægelserne til senere.
Når hun ligger på maven vil I se, at hun begynder at komme mere og mere op i strakt arm. Hun bliver i stand til at flytte på sig, begynder at dreje om sin egen akse og begynder til sidst at trille omkring mere bevidst.
Der er meget stor forskel på at være 3 måneder og 6 måneder, men det er nu og de næste tre måneder frem, at I virkelig vil mærke, at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt. Hun går fra at være et spædbarn til at være en aktiv lille baby.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og at I kan fornemme, at jeres datter lyder til at være rigtig godt med:)
Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som giver et godt indblik i jeres datters udvikling, hendes signaler og hendes behov. Mange fædre har fortalt mig, at det er en bog, som de er rigtig glade for. I kan slå op på den alder jeres datter har og følge, hvad der sker fra nu, og til hun er 3 år gammel:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske