Svar: Skolestart?

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære E´s mor og far

Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres dreng :)

Det er nok ingen tvivl om at han er rigtig god til at mærke efter, hvad han vil og hvad han ikke vil - Børnehaven (og I) kalder det stædighed, man kan også kalde det viljestyrke - det er lidt mere positivt :)

Jeres dreng skal naturligvis lære at ting ikke altid er, som han gerne vil dem og at man nogle gange er nødt til at gøre noget, selvom man ikke har lyst. At han f.eks. i skolen skal lave lektier, selvom han hellere vil lege, at han skal være i gruppe med nogen, som ikke nødvendigvis er hans bedste venner, at han skal sidde stille og høre efter, hvad læreren siger, selvom han måske synes det kan være sjovere at løbe rundt og spille bold... Og han skal et eller andet sted være parat til at modtage en sådan besked, altså besked om at det må være sådan, også selvom han ikke synes det er det sjoveste, og han skal være i stand til at acceptere det uden at verden så bryder sammen for ham...

Men spørgsmålet er om ikke han også er i stand til det? For det lyder faktisk som om at man sagtens kan forklare ham ting og lave aftaler med ham. Det lyder for mig som om at han er rigtig godt med sprogligt, god til at stille spørgsmålstegn ved ting og dermed også kan diskutere sig frem til en løsning. Det handler, som I skriver, aldrig om at stille hårdt mod hårdt, men netop om via dialog at finde en løsning, som tilgodeser alle parter - og være pædagogisk. Det er ikke en magtkamp.

Ja, der vil naturligvis være situationer, som er nødt til at være som I siger, fordi det er sådan reglerne er - men det kan man vel godt forklare ham, samtidig med at man anerkender hans lyst til at ville noget andet... ? Det handler rigtig meget om at lytte til, hvad det er han siger, give ham følelsen af at føle sig forstået og mødt. Hvis han føler sig lyttet til og forstået, vil han naturligt også kunne lytte til jer og forstå, hvorfor tingene nogle gange må være som I siger...

Reglerne for skolestart er lavet om. Nu er det sådan at alle børn som udgangspunkt starter det år, hvor de fylder 6 år - man kan godt søge om udsættelse, men det kræver ofte at der skal være flere udfordringer end at "barnet ikke selv vil tage flyverdragten på"... Der er ikke umiddelbart i jeres brev noget, som jeg tænker retfærdiggør at han skal vente - og jeg tænker at børnehaven må have flere ting i tankerne, som gør at de anbefaler jer at vente... Jeg synes faktisk at I skal bede børnehaven om en ny samtale, hvor I får præciseret om det "kun" er det med at følge kollektive beskeder eller om der er andre ting, andre bekymringer. Jeg synes at lederen af institutionen skal være med i denne samtale og at begge I forældre skal deltage, så I sikrer jer en snak, hvor I kommer hele vejen rundt, og hvor I begge hører, hvad der bliver sagt og begge har mulighed for at komme til orde :) Hvis børnehaven anbefaler at han venter, så skal I naturligvis lytte til dette. Det kan der være mange gode grunde til og det er synd, hvis han sendes af sted før tid og ender med at skulle gå en klasse om. Modsat, så skal han ikke vente, hvis han virker parat og den største udfordring med ham er, at han nogle gange vil noget andet end det de voksne vil...

At gå i skole er meget anderledes end at gå i børnehave. Det at ...

Annonce

... gå i skole betyder blandt andet at barnet skal være langt mere selvhjulpen. Jeres dreng skal kunne "klare sig selv" - både socialt sammen med de andre børn og rent praktisk i forhold til ham selv.

I skal prøve at være realistiske når I ser på ham - hvad føles rigtigt? Hvordan oplever I ham og hvordan oplever børnehaven ham i gruppen med flere børn? Hvordan er han, når I er fremmede steder, er på legepladsen osv.? Hvordan reagerer han i mødet med andre børn - både yngre og ældre. Er han aktiv, nysgerrig, virker han robust? Eller er han ængstelig og stilfærdig? Når I f.eks. er til Judo, så lyder det ikke som om at han er ængstelig, men mere som om at han har lyst til at observere mere end at være med - og det kan naturligvis være okay - men han skal i skolen jo kunne være med til idræt og vil ikke få lov til at sidde og se på... I frikvartererne vil han dog naturligvis nogle gange kunne vælge ikke at ville være med...

En idé om, hvad han skal kunne for at starte i skole:

- Sidde stille i 20 minutter eller mere.
- Koncenterere sig om en opgave og evne at fordybe sig.
- Forstå en kollektiv besked som "nu skal I finde jeres penalhus frem", "nu skal I slå op på side 5", "nu skal I alle sammen tage jakke på, og så går vi ud".
- Lege med andre børn og deltage i fælles aktiviteter og ikke kun stå og se på, hvad de andre laver, han skal være med og vise lyst til at være med (i hvert fald i de fleste ting:)).
- Kunne sige goddag og farvel - og ikke gemme sig bag jeres ben, når I møder andre.
- Kunne lytte til hvad andre siger og vise plads til at andre har noget de gerne vil fortælle om.
- Kunne følge instruktioner til nye lege og aktiviteter, som han ikke har prøvet før.
- Have et vist overblik og kunne overskue og styre sine ting, bøger osv. Ligesom han skal kunne overskue simple opgave, planlægge, hvad gør jeg først og hvad gør jeg bagefter mv.
- Han skal kunne hoppe på et ben, sparke til, kaste og gribe en bold.
- Han skal kunne klippe med en saks.
- Holde på en blyant med to fingre.
- Kende farver og figurer.
- Vide hvordan man læser i en bog - kunne lytte til en historie og kunne genfortælle noget af det han har fået læst højt.
- Det er godt, hvis han kender tallene 0-10 og også interessere sig for bogstaver og for at skrive sit eget navn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At være selvhjulpen betyder f.eks. at:
- Kunne tage tøj af op på. Det vil sige huske overtøjet, når han løber ud for at lege, kunne klæde sig af og på til idrætstimen.
- Kunne knappe knapper, lyne lynlås, tage sko på - enten med velcro eller snørebånd.
- Kunne klare toiletbesøg - når toilet i tide, tørre sig rigtigt og vaske hænder.

Han bør kunne langt de fleste af disse ting, så er han parat til skolestart :) Man kan sige at skolemodenhed afhænger af hans personlighed, hans samspil med andre, hans evne til at lege, koncentrere sig, tale, bevæge sig, bruge sig selv... Det er vigtigt at se på hele barnet og hvad der så skønnes bedst. Det er dette og ikke barnets alder som må vægtes - og skønnes det at han skal vente, så kan I naturligvis søge om udsættelse i samarbejde med børnehaven.

Jeg håber at det kan give lidt idé om, hvad der forventes og om det vil være bedst at jeres dreng venter eller om han er klar til at komme af sted til sommer...

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder