Svar: Vil gemme alt
11. maj 2013
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng :)
Det er en rigtig svær problemstilling og jeg kan godt forstå at I er i tvivl om, hvad der er normalt eller rigtigt og hvad I skal gøre, hvordan I skal reagere ...
Min umiddelbare tanke er, at alle børn samler og mange børn vil i en periode være "tingfinder" - ligesom Pippi Langstrømpe, de elsker at høre historien om hendes lyst til at samle på forskellige ting - ligesom de også rigtig godt kan lide børnesangen "I banken ligger 20 millioner" - teksten er af Halfdan Rasmussen mener jeg. Den handler netop om, hvad der kan ligge i bukselommen på en dreng ...:) Det har stor betydning for børn at finde ting og gemme dem, det er deres små skatte og de kan blive ulykkelige, hvis tingene smides ud.
Det er på samme måde normalt at børn samler på forskellige kort, det kan være fodboldkort, hestekort eller lignende, børn kan også samle på frimærker, klistermærker, glasbilleder osv. I har sandsynligvis også selv samlet på noget, da I var børn. Så at jeres dreng har lyst til at samle og værner om sine ting er normalt.
Det man skal være opmærksom på er, om hans samlermani kommer til at fylde så meget, at det påvirker hans hverdag. Skaber det problemer for ham i hverdagen, tager det tid og kræfter, fordi han bliver så ulykkelig, når han pludselig opdager at legoæskerne er smidt ud og kun indholdet er gemt - fylder det for meget? Det er vigtigt at han kan hygge sig og det er helt okay at han har en hobby, hvor han samler på noget bestemt, og hvor I hjælper ham med at samle på disse ting osv. men det må ikke gå ud over hans hverdag og hans evne til at lege og være sammen med andre.
I skal også være opmærksomme på om han sammen med sit behov for at samle og sit ønske om at intet smides ud, har nogle tvangstanker - det kan f.eks. være at han forestiller sig at der sidder ting i æsken, som han mangler, hvis æsken ikke er der, det kan også være at han ikke kan lege med tingene, hvis æsken ikke er der - at der for ham er en sammenhæng mellem æsken og legetøjet, som faktisk kan hindre ham i at lege med sine ting, fordi "noget mangler".
Tvangshandlinger kaldes også OCD (Obsessive Compulsive Disorder) og kan være både tvangshandlinger og tvangstanker. De fleste børn, der får OCD får dette i 8-10 års alderen og i teenagealderen og det ses derfor ofte ikke hos børn i jeres drengs alder. Men det er rigtig godt at I er opmærksomme og hvis I skønner at hans reaktioner er meget ud over det normale og at det fylder rigtig meget i hverdagen, så synes jeg det er en god idé at I drøfter det med jeres læge. I kan også altid ringe til PPR - pædagogisk psykologisk afdeling i kommunen og drøfte det med en børnepsykolog der.
Det kan måske give jer lidt idéer til hvordan I skal reagere, når I oplever at han bliver så ked af det, ligesom I også kan drøfte hvorvidt tingene skal smides ud og hvordan I skal lave aftaler med ham omkring det. Jeg tænker at det måske kan være meget rart at tale med en børnepsykolog om dette ... Derudover tænker jeg at I naturligvis skal lave aftaler med ham, som I overholder. Hvis I har aftalt at I ikke smider det ud, uden at spørge ham, så skal I naturligvis overholde den aftale. Skønner man det nødvendigt at behandle, så vil man ofte bruge kognitiv adfærdsterapi.
Som sagt er det normalt at børn samler, finder ting og ikke vil smide ud og det behøver på ingen måde at være problematisk eller noget der kræver samtaler. Nogle gange kan man drøfte sig frem til en løsning - det kan være at sælge de brugte ting, som barnet er vokset fra på et børneloppemarked, - pengene som kommer ind, kan barnet få nye ting for og barnet oplever samtidig at ting ikke smides ud, men andre har glæde af det.
Det kan også være en god idé at læse børnebøger om at rydde op og om at samle, så jeres dreng oplever at det er naturligt og så I har noget at tale ud fra, som ikke handler direkte om ham. Der findes en gammel børnebog der hedder "Pigen der samlede på alt" - den er del af en bog med godnathistorier for børn.
Jeg har også ved at søge på nettet fundet bogen "Samler-mani" af Mick Manning og Brita Granström - den er til oplæsning for børn fra 5 år - måske kan den bruges.
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske