Svar: Vil gemme alt

11. maj 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng :)

Det er en rigtig svær problemstilling og jeg kan godt forstå at I er i tvivl om, hvad der er normalt eller rigtigt og hvad I skal gøre, hvordan I skal reagere ...

Min umiddelbare tanke er, at alle børn samler og mange børn vil i en periode være "tingfinder" - ligesom Pippi Langstrømpe, de elsker at høre historien om hendes lyst til at samle på forskellige ting - ligesom de også rigtig godt kan lide børnesangen "I banken ligger 20 millioner" - teksten er af Halfdan Rasmussen mener jeg. Den handler netop om, hvad der kan ligge i bukselommen på en dreng ...:) Det har stor betydning for børn at finde ting og gemme dem, det er deres små skatte og de kan blive ulykkelige, hvis tingene smides ud.

Det er på samme måde normalt at børn samler på forskellige kort, det kan være fodboldkort, hestekort eller lignende, børn kan også samle på frimærker, klistermærker, glasbilleder osv. I har sandsynligvis også selv samlet på noget, da I var børn. Så at jeres dreng har lyst til at samle og værner om sine ting er normalt.

Det man skal være opmærksom på er, om hans samlermani kommer til at fylde så meget, at det påvirker hans hverdag. Skaber det problemer for ham i hverdagen, tager det tid og kræfter, fordi han bliver så ulykkelig, når han pludselig opdager at legoæskerne er smidt ud og kun indholdet er gemt - fylder det for meget? Det er vigtigt at han kan hygge sig og det er helt okay at han har en hobby, hvor han samler på noget bestemt, og hvor I hjælper ham med at samle på disse ting osv. men det må ikke gå ud over hans hverdag og hans evne til at lege og være sammen med andre.

I skal også være opmærksomme på om han sammen med sit behov for at samle og sit ønske om at intet smides ud, har nogle tvangstanker - det kan f.eks. være at han forestiller sig at der sidder ting i æsken, som han mangler, hvis æsken ikke er der, det kan også være at han ikke kan lege med tingene, hvis æsken ikke er der - at der for ham er en sammenhæng mellem æsken og legetøjet, som faktisk kan hindre ham i at lege med sine ting, fordi "noget ...

Annonce

... mangler".

Tvangshandlinger kaldes også OCD (Obsessive Compulsive Disorder) og kan være både tvangshandlinger og tvangstanker. De fleste børn, der får OCD får dette i 8-10 års alderen og i teenagealderen og det ses derfor ofte ikke hos børn i jeres drengs alder. Men det er rigtig godt at I er opmærksomme og hvis I skønner at hans reaktioner er meget ud over det normale og at det fylder rigtig meget i hverdagen, så synes jeg det er en god idé at I drøfter det med jeres læge. I kan også altid ringe til PPR - pædagogisk psykologisk afdeling i kommunen og drøfte det med en børnepsykolog der.

Det kan måske give jer lidt idéer til hvordan I skal reagere, når I oplever at han bliver så ked af det, ligesom I også kan drøfte hvorvidt tingene skal smides ud og hvordan I skal lave aftaler med ham omkring det. Jeg tænker at det måske kan være meget rart at tale med en børnepsykolog om dette ... Derudover tænker jeg at I naturligvis skal lave aftaler med ham, som I overholder. Hvis I har aftalt at I ikke smider det ud, uden at spørge ham, så skal I naturligvis overholde den aftale. Skønner man det nødvendigt at behandle, så vil man ofte bruge kognitiv adfærdsterapi.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som sagt er det normalt at børn samler, finder ting og ikke vil smide ud og det behøver på ingen måde at være problematisk eller noget der kræver samtaler. Nogle gange kan man drøfte sig frem til en løsning - det kan være at sælge de brugte ting, som barnet er vokset fra på et børneloppemarked, - pengene som kommer ind, kan barnet få nye ting for og barnet oplever samtidig at ting ikke smides ud, men andre har glæde af det.

Det kan også være en god idé at læse børnebøger om at rydde op og om at samle, så jeres dreng oplever at det er naturligt og så I har noget at tale ud fra, som ikke handler direkte om ham. Der findes en gammel børnebog der hedder "Pigen der samlede på alt" - den er del af en bog med godnathistorier for børn.

Jeg har også ved at søge på nettet fundet bogen "Samler-mani" af Mick Manning og Brita Granström - den er til oplæsning for børn fra 5 år - måske kan den bruges.

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder