Svar: Øjenkontakt med min søn
9. april 2012
Alder:
3 mdr.
Kære du
Hvor er det tankeløst og bare ikke okay, at gæster kommenterer på den måde. Enhver mor bliver da ked af det og bekymret, hvis hun får at vide, at "han kan ikke være helt rask, når han ikke vil have øjenkontakt" og hos jer, som har mistet et barn, hvad tænker jeres gæster dog på ...
Jeg har desværre ikke mulighed for at vurdere din drengs øjenkontakt herfra hvor jeg sidder og derfor synes jeg du skal tale med jeres læge om det eller kontakte din sundhedsplejerske.
Du har fuldstændig ret i at han lige nu har en alder, hvor han naturligt bliver optaget af hvad der sker omkring ham og hvor det er meget mere interessant at følge med i verden og kikke længere væk, end det er at kikke på mors eller andres ansigt. Det der er vigtigt er at du har øjenkontakt med ham, når han f.eks. vågner af en lur og du kommer hen til ham for at tage ham op eller når du pusler ham, bader ham eller andet, hvor I hygger jer sammen. Det må ikke være sådan at du altid oplever at han kikker forbi dig eller over dig - og det lyder ikke til at være tilfældet.
Det er rigtigt at du ikke skal presse ham til kontakt og naturligt anerkende, når han kikker væk. Men det er en balance, for du skal også med din mimik og dine lyde kunne tilkalde hans opmærksomhed, fange hans blik, se at han genkender dig, smiler til dig osv. Og når han har kikket væk et øjeblik, så skal du kunne fange hans opmærksomhed igen. Du skal have fornemmelsen af at I kan indgå i en dialog, hvor I skiftes til at se på hinanden og pludrer sammen. Pludrer både med blik og fagter, mimik og lyde. Samtidig med at du naturligt med den alder han har lige nu, naturligt vil opleve at det er sjovere at kikke på verden, end det er at kikke på dig :)
Få din læge eller sundhedsplejerske til at kikke på ham og vurdere kontakten, hvis du stadig er i tvivl :)
Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske