Svar: Koncentrationsbesvær
20. marts 2012
Alder:
17 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig godt at I har fået en fysioterapeut til at se på jeres dreng og jeg kan også sagtens høre at han er en aktiv dreng, der har svært ved at sidde stille i længere tid. jeg tænker dog - han er også kun knap 1 1/2 år og det er helt naturligt at han ikke kan sidde og koncentrere sig særligt længe af gangen.
Derudover lyder det meget sandsynligt at der har været en sammehæng mellem hans indtag af mad og især sukkerholdige fødevarer og hans aktivitetsniveau og det er rigtig godt at I er opmærksomme på at han nu skal spise mere sund og nærheden mad, med god mæthed over længere tid.
Det at han nu er startet i vuggestue vil naturligt også give ændringer hos jer. Han vil opleve rigtig meget, få mange stimuli i løbet af dagen og han vil naturligt også spejle sig i de andre og stille og roligt lære at dette. I vuggestuen er der også uddannet personale, der naturligt vil kunne møde ham og støtte ham, der hvor han har særligt behov for det, så han stille og roligt finder sig til rette og finder ud af, hvordan tingene fungerer i vuggestuen. Der er ikke noget som tyder på at han ikke stille og roligt lærer at sidde mere stille og deltage i de fælles ting for børnene.
Børn er forskellige, ligesom vi voksne er det, de har forskelligt temperament - nogle er mere stille og andre er mere udadfarende, nogle har det bedst alene, andre har det bedst i selskab med mange osv.
Det er også sådan at børn lærer forskelligt og den amerikanske psykolog Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Og jeg tænker at jeres dreng måske lærer bedst, ved at bruge sig selv og sin krop ...
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig netop for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj, dem du kalder for "de undersøgende og nysgerrige på den stillesiddende og "jeg vender og drejer lige det her legetøj 100 gange" - måden", hører mere til i denne gruppe. De lærer altså på en anden måde end din dreng.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Netop når man er sammen med andre børn og ser disse forskelle :) Det bliver pludselig tydeligt hvor forskelligt børn agerer og lærer, også selvom de er alderssvarende.
Nogle børn vil gerne tegne med tykke tusser på papir, når de er 1.5 år gamle, men mange børn har ikke koncentrationen til dette. I stedet kan du hjælpe ham med at koncentrere sig ved andre typer af legetøj - for din drengs alder, kan det f.eks. være rigtigt spændende med biler der kan køre, når man trykker figurerne ned. Det kan være spændende med puttekasser eller f.eks. det klassiske kasseapparat fra fisherprice, hvor man putter mønter i, trykker og drejer og skuffen åbner sig. Det kan være spændende med en garage til biler, hvor de kan køre op og ned, køre igennem låger der åbnes og lukkes osv. Puslespil med knopper er en god idé og også gerne puslespil som spiller en melodi eller siger en lyd når en rigtige prik rammer det rigtige hul.
I kan danse sammen, slå på tromme og bevæge jer til musik. Danse imens I synger sange med forskellige fagter og bruger kroppen. Hvis I starter med at danse og bruge kroppen, så vil han naturligt bedre kunne sidde stille og læse en bog efterfølgende. Så vil han bedre kunne sidde stille ved bordet og koncentrere sig om at spise osv.
Du skriver "han bliver ofte irriteret, hvis vi spørger om han vil et eller andet" og jeg tænker at du skal passe på ikke at spørge ham for meget. For han kan ikke tage stilling og ved ikke rigtigt hvad han vil og han bliver frustreret af spørgsmål. Så prøv i stedet at invitere ham og træffe valg for ham. Når du sætter dig og vil læse sammen med ham eller vil bygge puslespil eller lignende, så inviter ham med uden at stille spørgsmål .. :)
Det er helt naturligt at han i mange situationer er mere interesseret i hverdagsting, kost, spand, klude, jeres telefon, fjernbetjening osv. end han er interesseret i sit legetøj og det er rigtig vigtigt at du inviterer ham med og lader ham deltage i de hverdagsting der foregår. Han må f.eks. godt være med til at dække bord og kan bære en tallerken af gangen hen til bordet, hvis du giver ham dem osv. Det er vigtigt for ham at føle han er en del af familien og har en rolle og det kan han godt være med til nu. Det er for ham en ligeså god og dejlig leg, som bestemt legetøj.
Med hensyn til at vinke farvel, så kan den der vinker med ham måske lige huske ham på at han kan vinke ... :)
Jeg tænker at du måske også vil have glæde af at læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", som har fokus på især børns følelser og behov ...
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske