Svar: 3 års alderen

12. december 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Tak for dit spørgsmål - jeg vil meget gerne prøve kort at skrive lidt om børn i 3 års alderen :)

Når man er 3 år gammel er man rigtig godt igang med sin udvikling og det på flere niveauer. Det er både motorisk, intellektuelt og socialt. En 3 årigs verden er ofte fyldt med undren og barnet bruger rigtig meget tid på at spøge, for at finde ud af, hvordan verden fungerer. Det er også den alder man kan kalde for "hvorfor dit og hvorfor dat alderen", fordi barnet bruger rigtig meget tid på at undersøge, se og observere, efterligne og stille spørgsmål til alt.

For de tre årige er det også vigtigt at øve sig motorisk igen og igen og gøre tingene perfekt. De kan derfor kravle op og rutshe ned af rutshebanen igen og igen eller kører rundt og rundt på deres trehjulede cykel eller løbecykel igen og igen, hele dagen lang og som voksen kan man nogle gange undre sig over at de ikke bliver trætte af det - men det gør de ikke. De bliver bedre og bedre :)

Barnets sprog tager meget fart i denne alder og barnet vil fint kunne indgå i en samtale. Barnet taler i længere sætninger og kan f.eks. sige "mor drikker mælk og far drikker kaffe" eller lignende. Barnet vil i denne alder dog sagtens kunne snuble over ordene, ofte fordi barnet har så meget det vil fortælle, at det går for stærkt til at talen kommer helt uden afbrydelser. Man taler også om 3-års stammen.

Barnet vil elske at der bliver læst i bøger, og vil begynde at kunne huske og gengive handlinger i bøgerne. Barnet vil også kunne gentage simle rim og begynder også at kunne synge små sange og er i stand til at synge en lille melodi.

Verden er fyldt med "hvem?", "Hvad?", "Hvor?", "Hvorfor?" og der stilles spørgsmål hele dagen.

Barnet kan skelne farver som rød, gul, blå og grøn. Barnet kan tælle 1, 2, 3. Barnet kan stable 5-7 klodser ovenpå hinanden. Barnet kan bygge puslespil med 5-6 store brikker. Barnet kan tegne en cirkel og en firkant.

Barnet går mere og mere op i ligheder og forskelle. Og begynder at interessere sig mere og mere for eget køn og for andres køn. Jeg er en pige og mor er en pige, men far er en dreng.

Fysisk begynder barnet at ændre ...

Annonce

... udseende. Det babyagtige præg forsvinder, topmaven retter sig ud i takt med at der bliver mindre svaj i ryg og lænd og barnet begynder at virker mere rank og se ud som et barn - forstå mig ret :)

Barnet begynder at kunne være renlig og kan i starten undvære sin ble om dagen og senere om natten.

Barnet kan selv tage sko på, men ikke binde snørebånd.

Barnet kan selv tage tøj på, men skal stadig ofte have hjælp med knapper og lynlåse.

Barnet kan fange en stor bold, den fanges med begge hænder. Nogle gange lykkes det endnu ikke helt. Barnet kan kaste en bold over hovedet. Barnet kan sparke til en bold fremad og kan hoppe på det ene ben kortvarigt og også holde balancen kortvarigt på et ben.

Socialt begynder barnet at være mere opmærksom på andre, hvordan andre reagerer på det barnet siger og det barnet gør. Barnet begynder at få lidt empati og fornemmelse for, hvad der f.eks. gør andre kede af det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Den 3 årige har rigtig meget brug for opmærksomhed og godkendelse fra voksne og en stor del af barnets selvværd dannes i denne alder. Mange børn søger ofte den ene forældre mere i denne alder end den anden og ofte er der præference for den forældre, som har det modsatte køn.

Barnet har brug for at føle sig betydningsfuld i familien og nyder at have små opgaver. Det kan være at hjælpe til med at dække bord, hjælpe til med at lave mad, handle og komme varer i vognen osv.

Barnet kan godt finde ud af at vælge mellem to simple ting, men ofte er valgene stadig meget lystbetonet og de kan derfor ændre sig hurtigt igen.

Barnet kan følge enkle anvisninger og vil også acceptere forslag og idéer til hvordan man kan løse forskellige ting eller komme videre - selvom barnet også stadig får anfald af fortvivlelse og frustration.

Barnet vil ofte nyde at lege sammen med andre, både lege med de voksne men også lege med andre børn. Men barnet vil også nogle gange nyde at lege alene. Barnet leger tit lege, som minder om barnets verden "mor, far, børn" lege, hvor barnet ofte er den voksne der passer babyen, giver mad, putter eller måske skælder ud ..

Håber I kan bruge lidt af dette videre - fortsat held og lykke :)

Og rigtig glædelig jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte