Svar: Bange for tæer

16. november 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er helt normalt at børn kan føle det ubehageligt at få klippet negle og at vi holder deres fødder, tæer fast, når dette skal gøres. Det er også helt normalt at børn ikke bryder sig om at vi rører ved deres tæer, fordi det kilder og derfor er ubehageligt.

Hvis jeres datter har haft en eller flere episoder, hvor hun har oplevet ubehag ved at I har klippet negle på hende eller har kildet hende under fødderne, hvor hun har haft en oplevelse af ikke at kunne slippe væk, så kan det naturligt gøre, at hun nu ikke bryder sig om det og bliver rigtigt ked af det og utryg, når I prøver at nærme jer hendes fødder og tæer.

Men du skriver også at hun fryser fast og bliver tydeligt ked af det, når hun ser du rør ved dine tånegle og det lyder som om at hun faktisk er reelt utryg ved dette. Spørgsmålet er hvorfor?

Det er vigtigt at I tager det så roligt som muligt og viser hende, at der intet er at være bange for, I skal betrygge og berolige. Hun spejler sig i jer og derfor er det vigtigt at I er opmærksomme på, hvordan I reagerer, når I mærker at hun reagerer. Hvis I reagere bekymret eller giver det særlig fokus, så vil det naturligt påvirke hendes reaktion og gør at hendes angst forstærkes.

Erfaring, dårligere oplevelser fra tidligere osv. kan naturligt spille ind, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeres datter generelt har svært ved berøring af kroppen? Hvordan har hun det med syninger i strømperne, med vaskemærker i nakken, kradser eller strammer tøjet let? Hvordan har hun det med kærtegn? Kan hun lide at I kærtegner hende blidt eller skal det helst være voldsommere, mere fast? Hvordan har det været for hende at begynde at gå? Har hun haft svært ved at komme ned på flad fod og helst ville gå på tæer?

Jeg spørger ...

Annonce

... fordi det måske også handler om at hun har brug for sansemotorisk træning. Hvis barnet har sansemotoriske problemer / problemer med sin sanseintegration, så kan dette vise sig forskellig måde. Nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro. Nogle børn har rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser og de har meget svært ved at fornemme deres krop, derfor er deres arme og ben ofte i bevægelse hele tiden og disse børn har ofte også svær ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke, hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner. Dette bliver naturligt mere og mere tydeligt, jo ældre barnet bliver og kan være svært at vurdere, når jeres datter stadig ikke er ældre end hun trods alt er ..

Man kan få en fysioterapeut eller ergoterapeut med særlig viden og interesse omkring sanseintegration til at undersøge jeres datter. Og behandlingen vil her ofte bestå af børsteøvelser. Her bruges en speciel børste og barnet børstes over hele kroppen i bestemte mønstre, på en bestemt måde. Det kan I læres op i og gøre derhjemme selv, hvis det skønnes nødvendigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være at jeres datter vokser fra det og at I som sagt skal gøre alt hvad I kan for at betrygge og berolige og samtidig ikke gøre for stort et nummer ud af det, netop for at få hende drejet væk fra at det med tæer er noget særligt eller noget hun skal være urolig for ...

Hvis du generelt oplever at hun virker angst eller at hendes utryghed overfor tæer virker som angst, så er det en god idé at tale med jeres læge.

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder