Svar: Bange for tæer
16. november 2011
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn kan føle det ubehageligt at få klippet negle og at vi holder deres fødder, tæer fast, når dette skal gøres. Det er også helt normalt at børn ikke bryder sig om at vi rører ved deres tæer, fordi det kilder og derfor er ubehageligt.
Hvis jeres datter har haft en eller flere episoder, hvor hun har oplevet ubehag ved at I har klippet negle på hende eller har kildet hende under fødderne, hvor hun har haft en oplevelse af ikke at kunne slippe væk, så kan det naturligt gøre, at hun nu ikke bryder sig om det og bliver rigtigt ked af det og utryg, når I prøver at nærme jer hendes fødder og tæer.
Men du skriver også at hun fryser fast og bliver tydeligt ked af det, når hun ser du rør ved dine tånegle og det lyder som om at hun faktisk er reelt utryg ved dette. Spørgsmålet er hvorfor?
Det er vigtigt at I tager det så roligt som muligt og viser hende, at der intet er at være bange for, I skal betrygge og berolige. Hun spejler sig i jer og derfor er det vigtigt at I er opmærksomme på, hvordan I reagerer, når I mærker at hun reagerer. Hvis I reagere bekymret eller giver det særlig fokus, så vil det naturligt påvirke hendes reaktion og gør at hendes angst forstærkes.
Erfaring, dårligere oplevelser fra tidligere osv. kan naturligt spille ind, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeres datter generelt har svært ved berøring af kroppen? Hvordan har hun det med syninger i strømperne, med vaskemærker i nakken, kradser eller strammer tøjet let? Hvordan har hun det med kærtegn? Kan hun lide at I kærtegner hende blidt eller skal det helst være voldsommere, mere fast? Hvordan har det været for hende at begynde at gå? Har hun haft svært ved at komme ned på flad fod og helst ville gå på tæer?
Jeg spørger fordi det måske også handler om at hun har brug for sansemotorisk træning. Hvis barnet har sansemotoriske problemer / problemer med sin sanseintegration, så kan dette vise sig forskellig måde. Nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro. Nogle børn har rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser og de har meget svært ved at fornemme deres krop, derfor er deres arme og ben ofte i bevægelse hele tiden og disse børn har ofte også svær ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke, hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner. Dette bliver naturligt mere og mere tydeligt, jo ældre barnet bliver og kan være svært at vurdere, når jeres datter stadig ikke er ældre end hun trods alt er ..
Man kan få en fysioterapeut eller ergoterapeut med særlig viden og interesse omkring sanseintegration til at undersøge jeres datter. Og behandlingen vil her ofte bestå af børsteøvelser. Her bruges en speciel børste og barnet børstes over hele kroppen i bestemte mønstre, på en bestemt måde. Det kan I læres op i og gøre derhjemme selv, hvis det skønnes nødvendigt.
Det kan også være at jeres datter vokser fra det og at I som sagt skal gøre alt hvad I kan for at betrygge og berolige og samtidig ikke gøre for stort et nummer ud af det, netop for at få hende drejet væk fra at det med tæer er noget særligt eller noget hun skal være urolig for ...
Hvis du generelt oplever at hun virker angst eller at hendes utryghed overfor tæer virker som angst, så er det en god idé at tale med jeres læge.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske