Svar: Energisk og urolig baby
15. november 2011
Alder:
11 mdr.
Kære trætte forældre
Ja det lyder godt nok som om at I har fået jer en meget aktiv lille dreng og en af de helt store udfordringer er, at han motorisk generelt er længere fremme end han er mentalt. Det er bestemt ikke let og det er nok noget I skal indstille jer på - sådan er han, det er hans natur ... :)
Har I hørt om Howard Gardner? Han er amerikansk psykolog og har beskrevet en ny måde at se intelligens på og har lavet en teori om en ny måde at lære på.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Her tænker jeg at jeres dreng måske hører til, han lærer ved at bruge sig selv og sin krop og han er igang fysisk næsten hele tiden.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Forskellen på børn ses ofte, når man mødes i mødregrupper, ser børn i vuggestuen osv. Det bliver pludselig let at se, hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.
Jeres dreng må altså gerne være kropsligt intelligent, han må meget gerne være "en dreng i bevægelse", det er sandsynligvis den måde han lærer på. I skal naturligvis hjælpe ham til også at være mere i ro og lære ham dette og det skal I naturligt arbejde på i tiden fremover, så han på sigt også lærer at sidde mere stille ...
Man kan f.eks. hjælpe ham til at holde fokus og koncentration ved ikke at lade ham have alt for mange forstyrrende ting omkring sig. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at have legetøjet i store kasser og så kun tage en kasse frem af gangen. Når alt i den kasse er studeret, så puttes det hele tilbage i kassen igen og kassen sættes væk før en ny tages frem.
Hvis alt hans legetøj altid ligger fremme, så vil han sandsynligvis have svært ved at fordybe sig i det og interesserer sig ikke meget for det. Han vil have lettere ved at sidde stille og lege, hvis der ryddes op og sættes på plads og han så hjælpes med at lege med en ting af gangen. Og det kan være en måde I på sigt kan prøve at få skabt lidt ro, når I er alene med ham og naturligt har svært ved både at holde øje med ham og samtidig også har praktiske ting at gøre.
Men I skal naturligvis se det som noget positivt og glædeligt at han er så aktiv og nyde det - også selvom det er hårdt! :)
Og ja - det er rigtig hårdt, for han er motorisk også rigtig aktiv om natten, det hele kører på ham og ikke kun i dagtimerne. Det er det helt rigtige I gør, lægger jer med ham og forsøger at få ro på ham med jeres nærhed og fysiske kontakt. Nogle gange kan det være en fordel at koble tremmesengen til jeres seng. I kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med jeres seng. På den måde har I mulighed for at lære ham at sove i egen seng og samtidig kan I ligge ved siden af ham og berolige ham ved at holde hænderne på ham. I kan blive i jeres seng og behøver ikke stå op igen og igen og I har mere og bedre plads at ligge på selv.
Nogle børn kan også have glæde af at blive masseret, nusset og kærtegnet. Det at blive rørt ved på huden, blive smurt ind i creme osv. kan være en god måde at få lidt ro på ham og I kan prøve om I kan lære ham dette. Så han også lærer at slappe af i sin krop og lære at nyde at ligge stille ... :)
Og så vil jeg også lige nævne at nogle børn kan have glæde af en kugledyne. En kugledyne er et hjælpemiddel til børn, der af forskellige årsager ikke kan finde ro og som har brug for hjælp til dette, når de skal sove. Det anbefales til børn der f.eks. er født for tidligt eller som af forskellige årsager har problemer (ikke at jeres dreng har dette), men den kan også nogle gange være en idé til børn der motorisk er meget meget aktive.
Kugledynen er fyldt med plastikkugler, som giver små punktvise tryk på kroppen når barnet bevæger sig. Hver gang man flytter lidt på sig under søvn, så triller kuglerne lidt og det giver en øget fornemmelse for kroppen og kroppens grænser. Det gør nogle børn mere trygge og gør at de så sover bedre og mere roligt.
Det er en meget dyr ting at købe, men man kan leje dem og afprøve om det virker.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske