Svar: Opdragelse, handler og pottetræning
27. september 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med jer
Tak for brevet og jeres spørgsmål, jeg vil prøve at besvare dem i den rækkefølge de kommer :)
Det er en rigtig god at lave små "handler"/aftaler med jeres dreng. Det er en rigtig god idé at lave et kompromis, som faktisk er det du gør - Det han lærer er at I netop ved at lave små aftaler, kan nå til enighed, som I begge er tilfredse med. Derudover anerkender du at han ikkelige er parat til at slippe tuschen eller hvad det nu er, fordi du siger at nu er det slut.
Det er i princippet det samme, som når du på arbejdet lige skal have sendt en mail eller afsluttet en opgave, før du kan holde fri - du skal lige være færdig først. Det skal han også med de ting han er igang med og derfor er det fint at du aftaler at han kan se et lille klip mere, eller tegne en sidste tegning, før I så skal noget andet. På samme måde kan du nogle gange forberede ham "vi skal køre lige om lidt, så du skal begynde at tegne færdig .." eller lignende, så han forberedes og kan afslutte det han er igang med. Det virker nogle gange, dog ofte på lidt ældre børn :)
Der er netop ikke tale om at lokke med belønning "du får en is hvis ...", for det skal i naturligvis ikke ud i :)
At jeres dreng har forskellig adfærd alt efter om han er sammen med mor eller far er helt normalt. Det er fordi I forældre også er forskellige og reagerer forskelligt på ham og de signaler og behov han sender. Det betyder ikke at I skal lave jer om, eller forsøge at blive mere ens - det er helt okay at mor er den mere "bløde og følsomme" og far en lidt mere "hårde og konsekvente". Forskellighed er en styrke og jeres dreng har brug for begge dele.
I behøver ikke være ens i jeres måde at være overfor ham på - I kan ikke være ens, fordi I er forskellige, både af temperament, i jeres personlighed osv. I er forskellige fordi du er kvinde og far er mand.
Men det vil være rigtig godt, at I overordnet er enige. De overordnede regler skal I forældre være enige om. Det betyder at jeres dreng ikke skal kunne spille jer ud mod hinanden - overordnet virker mor og far som en enhed. Når den ene siger nej, så siger den anden også nej. Hvis I så er uenige i det nej - hvis far f.eks. har sagt nej til noget og mor mener det godt kan være et ja, så kan I tage jeres dreng med i denne snak og lære ham, at man netop ved at tale sammen, kan finde en løsning, finde et kompromis - og det er netop vigtigt læring, at han lærer at man via dialog kan finde en løsning som alle er glade for :)
Det er helt normalt at børn omkring 2 ½ års alderen begynder at blive lidt bange for mørke og ofte vil de have brug for at døren står åben, så der kommer lys ind i værelset. Mange børn vil også have brug for en lille natlampe med dæmpet belysning, så de kan orientere sig, hvis og når de vågner om natten.
Børn i denne alder kan også være bange for små dyr - det kan være biller, regnorme, snegle eller lignende, som kravler rundt i haven eller kommer frem under en spand der løftes fra jorden. De kan også være bange for fluer og lyden af en flue på værelset, kan gøre dem dybt ulykkelige, når de skal sove.
Det er også normalt at børn i 2 ½ års alderen protesterer mod at ligge i tremmeseng eller i rejseseng. De vil ikke ligge bag noget, men kravler ud, vil ligge i en åben seng og det er ofte på dette tidspunkt at man skifter tremmesengen ud netop til en åben seng. Det kunne godt være en juniorseng med sengehest :)
Med hensyn til renlighed, så har dette tre faser:
I første faser kommer han og siger at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på ...
I anden fase siger han "nu tisser jeg" og er således opmærksom på at det er nu det sker.
I tredie fase, når han at sige til lige inden og I skynder jer ud til toilettet.
Det lyder som om at jeres dreng er igang med første fase, at han begynder at reagere på at han har noget i bleen og gerne vil have den skiftet. Han gør det ikke hver gang, men han er igang - han har lidt vej endnu og lyder ikke til at være helt klar. Samtidig taler årstiden ikke for at I træner renlighed nu - lad ham vente til han virker mere parat :)
De fleste børn bliver renlige med vandladning før de er renlige med afføring, så hvorvidt jeres dreng er parat til at træne lidt renlighed, afhænger af om han kan mærke at han tisser og om han kan nå at sige til inden ... Fysiologisk skal han kunne holde sig tør i mindst 3 timer, hvis I skal regne med at han kan smide bleen og jeg synes det lyder som om at I skal vente. Mon ikke han begynder at vise interesse i det nye år, når det bliver lidt varmere i vejret og han er blevet det ældre :) Mange børn er først renlige omkring 3 års alderen og hvordan I så skal gribe det an, tager vil til den tid :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske