Svar: Opdragelse, handler og pottetræning

27. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Tak for brevet og jeres spørgsmål, jeg vil prøve at besvare dem i den rækkefølge de kommer :)

Det er en rigtig god at lave små "handler"/aftaler med jeres dreng. Det er en rigtig god idé at lave et kompromis, som faktisk er det du gør - Det han lærer er at I netop ved at lave små aftaler, kan nå til enighed, som I begge er tilfredse med. Derudover anerkender du at han ikkelige er parat til at slippe tuschen eller hvad det nu er, fordi du siger at nu er det slut.

Det er i princippet det samme, som når du på arbejdet lige skal have sendt en mail eller afsluttet en opgave, før du kan holde fri - du skal lige være færdig først. Det skal han også med de ting han er igang med og derfor er det fint at du aftaler at han kan se et lille klip mere, eller tegne en sidste tegning, før I så skal noget andet. På samme måde kan du nogle gange forberede ham "vi skal køre lige om lidt, så du skal begynde at tegne færdig .." eller lignende, så han forberedes og kan afslutte det han er igang med. Det virker nogle gange, dog ofte på lidt ældre børn :)

Der er netop ikke tale om at lokke med belønning "du får en is hvis ...", for det skal i naturligvis ikke ud i :)

At jeres dreng har forskellig adfærd alt efter om han er sammen med mor eller far er helt normalt. Det er fordi I forældre også er forskellige og reagerer forskelligt på ham og de signaler og behov han sender. Det betyder ikke at I skal lave jer om, eller forsøge at blive mere ens - det er helt okay at mor er den mere "bløde og følsomme" og far en lidt mere "hårde og konsekvente". Forskellighed er en styrke og jeres dreng har brug for begge dele.

I behøver ikke være ens i jeres måde at være overfor ham på - I kan ikke være ens, fordi I er forskellige, både af temperament, i jeres personlighed osv. I er forskellige fordi du er kvinde og far er mand.

Men det vil være rigtig godt, at I overordnet er enige. De overordnede regler skal I forældre være enige om. Det betyder at jeres dreng ikke skal kunne spille jer ud mod hinanden - overordnet virker mor og far som en enhed. Når den ene siger nej, så siger den anden også nej. Hvis I så er uenige i det nej - hvis far f.eks. har sagt nej til noget og mor mener det godt kan være et ja, så kan I tage jeres dreng med i denne snak og lære ham, at man netop ved at tale sammen, kan finde en løsning, finde et kompromis - og det er netop ...

Annonce

... vigtigt læring, at han lærer at man via dialog kan finde en løsning som alle er glade for :)

Det er helt normalt at børn omkring 2 ½ års alderen begynder at blive lidt bange for mørke og ofte vil de have brug for at døren står åben, så der kommer lys ind i værelset. Mange børn vil også have brug for en lille natlampe med dæmpet belysning, så de kan orientere sig, hvis og når de vågner om natten.

Børn i denne alder kan også være bange for små dyr - det kan være biller, regnorme, snegle eller lignende, som kravler rundt i haven eller kommer frem under en spand der løftes fra jorden. De kan også være bange for fluer og lyden af en flue på værelset, kan gøre dem dybt ulykkelige, når de skal sove.

Det er også normalt at børn i 2 ½ års alderen protesterer mod at ligge i tremmeseng eller i rejseseng. De vil ikke ligge bag noget, men kravler ud, vil ligge i en åben seng og det er ofte på dette tidspunkt at man skifter tremmesengen ud netop til en åben seng. Det kunne godt være en juniorseng med sengehest :)

Med hensyn til renlighed, så har dette tre faser:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I første faser kommer han og siger at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på ...

I anden fase siger han "nu tisser jeg" og er således opmærksom på at det er nu det sker.

I tredie fase, når han at sige til lige inden og I skynder jer ud til toilettet.

Det lyder som om at jeres dreng er igang med første fase, at han begynder at reagere på at han har noget i bleen og gerne vil have den skiftet. Han gør det ikke hver gang, men han er igang - han har lidt vej endnu og lyder ikke til at være helt klar. Samtidig taler årstiden ikke for at I træner renlighed nu - lad ham vente til han virker mere parat :)

De fleste børn bliver renlige med vandladning før de er renlige med afføring, så hvorvidt jeres dreng er parat til at træne lidt renlighed, afhænger af om han kan mærke at han tisser og om han kan nå at sige til inden ... Fysiologisk skal han kunne holde sig tør i mindst 3 timer, hvis I skal regne med at han kan smide bleen og jeg synes det lyder som om at I skal vente. Mon ikke han begynder at vise interesse i det nye år, når det bliver lidt varmere i vejret og han er blevet det ældre :) Mange børn er først renlige omkring 3 års alderen og hvordan I så skal gribe det an, tager vil til den tid :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!