Svar: Morglad og forsigtig dreng

4. september 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære trofaste læser

Tak for dit brev og dine fine tanker - og velkommen til :)

Nej - du kan ikke have givet din dreng for meget omsorg og du har ikke ødelagt din drengs chancer for at få et ligeså trygt forhold til sin far, som han har til sin mor! Du lyder til at have været og stadig være en nærværende, omsorgsfuld mor, der naturligt har reageret på sin søns behov for mor!

Der er især 4 faktorer, som har betydning for, hvordan børn tilknytter sig den voksne:

1. Hvor meget tid den voksne bruger på omsorg for barnet
2. Kvaliteten af den omsorg der ydes
3. Hvor stor emotionel investering i barnet den voksne har
4. Omsorgspersonens gentagne tilstedeværelse over tid

Hos jer er det dig, der det første år af jeres drengs liv, har været der mest. Det er dig der har investeret mest tid i ham, det er dig der har været tilstede hele tiden og derfor er det naturligt også dig, han føler som sin sikre base.

Når far har været hjemme, har han dog være rigtig god. Han og jeres søn har brugt tiden rigtig godt sammen og der er ingen tvivl om at far og søn vil hinanden. Jeres søn kan sagtens bruge sin far, når mor ikke er der, og jeres søn vil naturligt også bruge far mere og mere, netop fordi far nu arbejder mindre og virkelig prioriterer at de skal lave far og søn ting sammen. Det er meget fint - det lyder som om at jeres søn er ret heldig med sine forældre! :)

Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer barnet hver dag.

De første tegn på at dit barn er i færd med at knytte sig til dig er, at han følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt, han smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig ...

Annonce

... som bedst trøster ham, når han bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at han er trygt tilknyttet sin mor er, at han bruger dig som en base, hvorfra han kan udforske verden. Siddende på dit skød tør han observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder han trygt og godt, at du passer på ham. Siddende hos dig kan han således være lidt mere modig.

Når I er et fremmed sted, så vil han derfor begynde med at studere stedet fra dit skød, men stille og roligt vil han turde undersøge omgivelserne, samtidig med at han hele tiden holder øje med hvor du er, så han kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det du oplever med jeres søn, skal ses som et sundhedstegn. Det skal ses som tegn på en sund og god udvikling og det handler ikke om at du har "overbeskyttet ham" eller ikke presset ham nok ud i verden på egen hånd. Han skal stille og roligt i sin udvikling lære at slippe dig og også far mere og mere, men det sker stille og roligt og han kan ikke slippe jer, hvis ikke fundamentet er i orden. Han skal være rigtig godt tilknyttet for også at kunne give slip :)

Der vil naturligt i takt med at han vokser op, være perioder, hvor jeres dreng søger sin far, hvor far er noget ganske særlig og hvor han vil spejle sig i sin far og foretrække far, fordi de er drengene og mor er en pige. Det er helt normalt. I andre perioder, vil jeres dreng være tiltrukket af mor, netop fordi du jo er det modsatte køn og reagerer anderledes end far på visse ting og han har brug for jer begge. Han har brug for de forskelligheder I hver især giver ham - både som personer, men bestemt også fordi I er forskellige af køn.

Håber at du kan bruge dette lidt videre og at det giver dig lidt ro - du har bestemt ikke gjort noget forkert, du lyder til at være en sød og omsorgsfuld mor :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder