Svar: Pillefinger

23. juni 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Hvis du har nogle ting, som du er særligt øm overfor, vil være ked af går i stykker - så skal du flytte dem.

Hvis du har nogle ting, som kan skade din datter, hvis der er ting i hjemmet, som hun af sikkerhedsmæssige årsager ikke må røre ved, kan få fat i og hive ned over sig, eller putte i munden og komme til skade - så skal du flytte dem

MEN ellers skal du lade tingene være som de er. For din datter har brug for at kravle rundt, rejse sig og pille ved verden, for at finde ud af, hvordan verden fungerer. Hun skal have lov til at undersøge igen og igen - og igen - for kun derved lærer hun hvordan ting føles, hvordan ting hænger sammen og fungerer. Hun lærer en masse om struktur, former, vægt, balance osv. når hun sådan kravler rundt og piller ved det hele - og hun lærer også noget om, hvordan du reagerer.

Og det vil hun naturligt også skulle prøve af mange gang. Hun vil tænke "når jeg piller ved aviskurven, så siger mor nej - ja det gjorde hun!", jeg prøver lige ...

Annonce

... igen - samme sker, og igen - det samme sker. Når hun har gjort det tilstrækkeligt mange gange, så tænker hun "mon far siger det samme - ja det gjorde han?" osv. Hun er nødt til at prøve til igen og igen rigtig mange gange.

Du vil nå til et punkt, hvor hun begynder at kikke på dig og du kan se, at hun ved at du vil sige nej - og alligevel piller hun og vælter aviskurven. Det viser netop, at hun begynder at kunne huske at du siger nej, at hun begynder at kunne huske, at der kommer en reaktion fra dig. Men stadig vil hun pille ved kurven, fordi hendes lyst til at undersøge og udforske er så stor.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men til allersidst, så vil hun kunne kravle forbi aviskurven uden at vælte den. Så er den undersøgt nok og hun kan gå videre til næste ting ...

Det er en fantastisk udvikling hun går igennem lige nu, der sker rigtig meget med hende. Læs min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", så får du lidt mere idé om, hvad der sker og hvordan hun lærer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder