Svar: Bange for jævnaldrende

7. juni 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære førstegangsforældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse, både af jeres datter og den naturlige uro I føler, især nu hvor jeres datter skal begynde i vuggestue - det er en stor ny verden, både for hende og for jer :)

Det er som I har læst helt naturligt at børn i perioder, kan være meget bange og trække sig fra andre børn. Det sker ofte, når barnet ikke forstår, hvad de andre børn vil og ikke kan aflæse deres signaler. Og det er helt naturligt for børn i jeres datters alder, der jo netop er igang med separationsfasen, det vil sige igang med at øve sig i at adskille sig fra jer. Hun gør det ved at kravle, rejse sig ved tingene og bevæge sig fysisk mere og mere væk fra jer - men hun er i en sepations-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side skubber jer væk ,fordi hun vil selv. Og på den anden side, søger jer, klynger sig og helst vil sidde på arm, fordi det er mest trygt at opleve verden derfra. Jeres favn er hendes mest trygge base :)

Det er naturligt lettere for jeres datter at være sammen med jer eller andre voksne, ligesom det er lettere at være sammen med større børn end med jævnaldrene børn. Dette fordi større børn og voksne naturligt ved hvordan de skal nærme sig hende og har forståelse for at hendes privat-sfære ikke skal overskrides. Det har børn på hendes egen alder ikke, de kravler hen, tager fat for at komme op osv. og de skelner ikke mellem om det er tøj, hår, arme eller stolen ved siden af de tager fat i ... på den måde kan de virke grænseoverskridende på jeres datter.

Det gælder ofte også de lyde de laver, måden de kan råbe på osv. det kan forskrække hende og gøre at hun helst vil være på afstand og ikke tæt på dem.

Det bedste I kan gøre er at have hende på skødet og observere andre lidt på afstand, så hun gøres rolig. Netop ved at I fortæller beroligende, hvad der sker, hvem det er osv. og så hun mærker at I er helt rolige og trygge ved situationen. Hvis I bliver påvirket, virker urolige, så vil det ...

Annonce

... naturligt forstærke hendes uro. Så jo mere rolige I kan være, jo mere rolige vil jeres datter også være - hun bruger jer som et spejl.

Så det bedste I kan gøre er altså at lade hende møde andre børn, men netop møde børnene sammen med hende og berolige og betrygge. Lade hende observere på afstand, siddende på jeres skød og så hele tiden mærke efter, hvornår hun er klar til at komme ned på gulvet og være mere i nærheden af dem. I kan sætte jer på gulvet sammen med hende, holde om hende så hun mærker jeres fysiske kontakt og nærhed, og tage imod de andre børn som kravler hen mod jer, snakke med dem, vise dem lidt legetøj osv. så hu ser jer tage imod dem roligt - samtidig med at I naturligvis skal prøve at vurdere, hvornår det bliver for meget og hvad hun kan acceptere.

Jeg synes ikke I bevidst skal opsøge en masse børn for at "træne" hende, hun får masser af træning, når hun starter i vuggestue og de ting I laver med hende allerede lyder meget fint (legeplads, babysvømning osv.).

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En god start i vuggestuen skabes ved at I beder om en fast pædagog (en eller to) som tager imod jeres datter, når I afleverer. Det er vigtigt fordi det at blive afleveret i favnen på den anden, når I går, vil signalere "nu går mor og far og vi er helt trygge ved at xx tager sig af dig". Samtidig vil den, der tager imod jeres datter, netop kunne have hende på skødet og hjælpe hende med at observere og vænne sig til de andre børn - og jeres datter vil naturligt fornemme, at det er hende hun skal kravle hen til, når verden bliver lidt for usikker og hun har brug for trygheden og nærheden.

Jeres datter lyder til at være en sundt udviklet pige, som har en rigtig fin tilknytning til jer og som i de fleste sociale situationer er socialt anlagt og gerne vil være sammen med andre. At hun lige nu har det svært med børn på egen alder skyldes sandsynligvis alder og udvikling og der er tale om en periode :)

Det skal nok gå alt sammen! Knus herfra og rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor