Svar: Har længe peget, klappet og vinket, men siger ingen ord.
10. maj 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Line
Det lyder som om at Sune er rigtig godt igang og udvikler sig fint. Han er rigtig dygtig motorisk - både grovmotorisk og fin motorisk og han er også rigtig god til at kommunikere. Han bruger ikke rigtige ord, men lyder til at pege, bruge fagter og være god til at forklare, hvad han vil og ikke vil.
Det er naturligt at han ikke kan det hele på en gang og det er rigtig godt at han kommunikerer. Det er stor forskel på hvordan sprogudviklingen forløber og nogle børn taler meget hurtigt, andre er meget lang tid om at bruge sproget, men taler i stedet med fagter og mimik. Nogle børn har svært ved at udtale ord, lære nye ord eller sætte ord sammen til sætninger, andre børn har et meget stort ordforråd, men har trods dette svært ved at fortælle om ting på en sammenhængende måde. Og så er der børn, der bare taler og taler ...
De fleste børn vil omkring 12 måneders alderen begynde at pege på genstande, som det gerne vil have fat i, genstande som det gerne vil have du ser på. Man vil forvente at han f.eks. peger og siger "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når du så svarer 'det er en bold', så vil han forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Nu hvor din dreng er 15 måneder, så vil det være naturligt hvis han begynder at kunne følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser ham hvordan og siger "klappe". Det kan også være at kaste med en bold, hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden.
Han vil pege på en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej-hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Måske kan ovenstående give dig lidt fornemmelse af hvad man normalt vil forvente. Det er super godt at du har tænkt på om ørerne kan spille ind og du kan godt overveje, om du skal få hans ører tjekket af en ørelæge, hvis du ikke synes at sproget begynder at tage fart... men igen, hvis han aldrig har været syg, har haft problemer med forkølelse osv. som kan sætte sig på ørerne, så ville det undre hvis årsagen var her. Jeg går ud fra at han er ørescreenet som spæd. Det lyder også som om at han sagtens kan høre, men du kan altid få det tjekket. Det kræver ikke henvisning at komme til ørelæge og de kan måle om han kan høre.
Se hjemmesiden sprog og leg, som du finder i min "ting og sager" i øjeblikket. Læs også meget gerne min nyeste bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske