Svar: To-sprogethed

2. marts 2011

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære danske mor

Da I bor i Sverige og da man derfor i vuggestue og i dagligdagen taler svensk - og da far er svensk, så vil det være helt naturligt at jeres datter taler svensk og hurtigt lærer sig dette sprog. Men når du taler med hende, er det stadig en rigtig god idé at tale dansk.

Det anbefales at man henvender sig til barnet på sit modersmål fordi man får mange flere nuancer i sproget og man lægger følelser i ordene, stemmeføringen osv. på en helt anden måde.
Derfor skal du tale til hende på dansk, du skal synge for hende, lege med hende, - lære hende danske sanglege osv. Og far skal naturligvis gøre det samme - men på svensk.

Du har dog fuldstændig ret i, at du naturligt også skal bakke op om de sanglege som jeres datter lærer i vuggestuen og at det er helt naturligt at du synger med på de svenske sange, for naturligvis skal du støtte hende der, hvor hun er lige nu og tage naturligt del i hendes dagligdag. Det vil virke mærkeligt, hvis du konsekvent synger "lille Peter edderkop" i stedet for "imse vimse spindel", naturligvis skal du synge med og anerkende at hun kan denne sang - men du må også gerne lære hende den danske version :)

Det er rigtigt, at børn der skal forholde sig til flere sprog ofte opleves at tale lidt langsommere end gennemsnittet. Det er dog ofte ikke fordi ...

Annonce

... barnet mangler ord, det handler mere om at barnet er lidt længere tid om at få et ordforråd som er alderssvarende dækkende på det enkelte sprog. Jeres datter kan således sagtens have et alderssvarende ordforråd, men hendes ordforråd vil bestå af ord fra begge sprog.

I begyndelsen vil hun ikke skelne mellem det ene og det andet sprog, men vil naturligt tage de ord hun kender og bruge dem bedst muligt. På den måde vil hendes sætninger i starten bestå af ord fra begge sprog. Men med den alder hun har nu, begynder hun naturligt at skelne sprogene mere og mere fra hinanden og vil stille og roligt godt kunne finde ud af at henvende sig til mor og mormor på et sprog og til far og vuggestuepersonalet på et andet sprog.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil anbefale dig at se på hjemmesiden sprogogleg som lige nu også annoncerer her hos mig - se under 'ting og sager'. Siden drives af Ulla Flye Andersen, der er sprogkonsulent og master i sprogtilegnelse. Hun har udarbejdet forskelligt materiale til at styrke børns sprog. Der er blandt andet en bog der hedder "De små tosprogede quizzer", som er henvendt til tosprogede børn i alderen 3-6 år ... måske findes der også andre ting, men den vil måske på sigt, være interessant for jer. Hun bliver jo ældre :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger