Svar: To-sprogethed
2. marts 2011
Alder:
23 mdr.
Kære danske mor
Da I bor i Sverige og da man derfor i vuggestue og i dagligdagen taler svensk - og da far er svensk, så vil det være helt naturligt at jeres datter taler svensk og hurtigt lærer sig dette sprog. Men når du taler med hende, er det stadig en rigtig god idé at tale dansk.
Det anbefales at man henvender sig til barnet på sit modersmål fordi man får mange flere nuancer i sproget og man lægger følelser i ordene, stemmeføringen osv. på en helt anden måde.
Derfor skal du tale til hende på dansk, du skal synge for hende, lege med hende, - lære hende danske sanglege osv. Og far skal naturligvis gøre det samme - men på svensk.
Du har dog fuldstændig ret i, at du naturligt også skal bakke op om de sanglege som jeres datter lærer i vuggestuen og at det er helt naturligt at du synger med på de svenske sange, for naturligvis skal du støtte hende der, hvor hun er lige nu og tage naturligt del i hendes dagligdag. Det vil virke mærkeligt, hvis du konsekvent synger "lille Peter edderkop" i stedet for "imse vimse spindel", naturligvis skal du synge med og anerkende at hun kan denne sang - men du må også gerne lære hende den danske version :)
Det er rigtigt, at børn der skal forholde sig til flere sprog ofte opleves at tale lidt langsommere end gennemsnittet. Det er dog ofte ikke fordi barnet mangler ord, det handler mere om at barnet er lidt længere tid om at få et ordforråd som er alderssvarende dækkende på det enkelte sprog. Jeres datter kan således sagtens have et alderssvarende ordforråd, men hendes ordforråd vil bestå af ord fra begge sprog.
I begyndelsen vil hun ikke skelne mellem det ene og det andet sprog, men vil naturligt tage de ord hun kender og bruge dem bedst muligt. På den måde vil hendes sætninger i starten bestå af ord fra begge sprog. Men med den alder hun har nu, begynder hun naturligt at skelne sprogene mere og mere fra hinanden og vil stille og roligt godt kunne finde ud af at henvende sig til mor og mormor på et sprog og til far og vuggestuepersonalet på et andet sprog.
Jeg vil anbefale dig at se på hjemmesiden sprogogleg som lige nu også annoncerer her hos mig - se under 'ting og sager'. Siden drives af Ulla Flye Andersen, der er sprogkonsulent og master i sprogtilegnelse. Hun har udarbejdet forskelligt materiale til at styrke børns sprog. Der er blandt andet en bog der hedder "De små tosprogede quizzer", som er henvendt til tosprogede børn i alderen 3-6 år ... måske findes der også andre ting, men den vil måske på sigt, være interessant for jer. Hun bliver jo ældre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske