Svar: Sut - 8 mdr.
4. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen problemer i, at din datter lige pludselig finder interesse for en sut. Som du skriver, så er amningerne skåret ned og hun kan sagtens have et suttebehov, som hun så stiller på sutten - det synes jeg er helt okay.
Hvis du ikke giver hende sutten, så risikerer du at hun stiller sit suttebehov ved at sutte på tommelfinger og det er en dårlig vane at komme ind i. For det første vil det at sutte på tommelfinger ofte vare i årevis, fordi den jo sidder lige ved hånden og ikke er til at lægge fra sig og lave regler om. For det andet, er der en meget stor risiko for tandskader, hvis hun ender med at sutte på tommelfinger.
Så sutten må helt klart være at foretrække og jeg synes du skal lade hende have den. Hun skal naturligvis ikke bruge den hele tiden, men når hun skal sove eller hvis hun er ked af det, vil det være helt okay :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske