Svar: Hvad kan man forvente af en tre-årig?

10. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor til treårig :)

Tak for din fine beskrivelse af din datter, det er et meget fint billede jeg får at din dejlige lille datter :)

Hun lyder bestemt som en kvik pige og kan godt være en pige med særlige forudsætninger, det kan ikke udelukkes, men hun lyder også til at være en pige som sansemæssigt har brug for tid og som lige på det punkt naturligt er præget af sin lidt for tidlige fødsel. Måske er det netop hendes lidt tilbageholdenhed og umodne sanseapparat, som har gjort at hun i stedet har udviklet de andre ting ekstra meget ... det er svært at sige, hvad der er årsag og hvordan tingene hænger sammen :)

Du spørger, hvad man normalt kan forvente af en 3 årig og det vil jeg meget gerne fortælle dig lidt om. Men det er her også vigtigt at sige, at der jo er store individuelle forskellige og at de 'normale rammer' er meget vide.

DEN 3 ÅRIGES INTELLEKTUELLE UDVIKLING:

- Taler godt, ca 75-80 procent vil være forståeligt og der tales i hele sætninger på op til 5 ord "der er en stor hund". Barnet vil i denne alder ofte kunne snuble over ordene, fordi det er meget ivrigt efter at fortælle.

- Elsker at lytte til bøger, sange, kan simple rim og remser og kan godt lide genkendelighed, vil gerne læse eller synge det samme igen og igen. Hvis man fortæller en historie og ændrer på ordene, så vil man ofte blive rettet af den 3 årige, som sætter stor pris på at alt fortælles ordret som det plejer.

- Kan selv synge en lille sang med en enkelt melodi

- Forstår ord som "nu, snart, og senere"

- Spørger meget - "Hvem, hvad, hvor, hvorfor?". Det er det mange kalder for 'spørge Jørgen alderen'

- Kan stable 5-7 genstande ovenpå hinanden, kan sammensætte puslespil med 6 brikker og kan tegne en cirkel og et kvadrat.

- Kan tælle til 3 og kan kende farverne rød, blå, gul og grøn.

- Kan forstå forskellen på sig selv og en baby, men kan ikke forstå forskellen på sig selv og ældre børn.

- Kan sige sin alder.

DEN 3 ÅRIGES FYSISKE UDVIKLING:

- Det lidt buttede babyagtige udseende forsvinder og barnet bliver nu højere og tyndere

- Får et komplet sæt mælketænder

- Begynder at blive renlig, bruger dog ofte stadig ble om natten.

- Kan selv tage sko på, hvis de er med velcro eller lette spænder, kan ikke binde snørebånd

- Kan selv tage tøj på, men har stadig brug for hjælp til ...

Annonce

... knapper og lynlåse.

- Begynder at kunne gribe en stor bold, begynder at kunne kaste den over hovedet og begynder også at kunne sparke en bold fremad

- begynder at kunne stå og hoppe kortvarigt på et ben

- Kan gå kortvarigt på tæer

- Kan køre på 3-hjulet cykel

- Kan gå på en linje

- Kan selv spise med ske og gaffel og vil gerne også selv prøve at smøre sit brød med kniv

- Kan hjælpe til derhjemme med huslige ting, som dække bord, tørre støv af, tømme opvaskemaskine osv.

DEN 3 ÅRIGES SOCIALE OG FØLELSESMÆSSIGE UDVIKLING:

- Har stort behov for opmærksomhed og godkendelse fra voksne, føler stor skam, hvis hun skældes ud, vigtigt at føle sig som noget særligt

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Viser nogle gange særlig præference for den ene forældre, ofte den forældre som har det modsatte køn

- Kan lave valg mellem to ting

- Accepterer mere og mere forslag og kan følge enkelte anvisninger - den trods man ofte mødte meget af i 2 års alderen, bliver ofte mindre i 3 års alderen, selvom der stadig er store følelser på spil og anfald af fortvivlelse.

- Nyder at fjolle og få andre til at grine og griner ofte med, når de voksne griner og morer sig - også selvom barnet ikke nødvendigvis forstår, hvad der grines af.

- Nyder at lege alene, men vil også gerne lege med andre, leger nu mere og mere rollelege og bruger andre børn bevidst i sin leg.

- Elsker at efterligne andre og bruger meget tid på at studere andre og afkode, hvad andre gør.

- Er meget opmærksom på sit køn og hvorvidt kønnet er det samme som andres "jeg er en pige, mor er en pige, far er en dreng".

- Er meget opmærksom på andre børn og voksne og lægger f.eks. mærke til anderledes hudfarve.

Som du kan høre ud fra ovenstående, så er jeres datter altså rigtig godt med på mange punkter. Det er altid svært at sige, hvad signaler der er ved særligt begavede børn, for her er børn jo også forskellige. Der findes foreningen Gifted Children, som du naturligvis kan prøve at kontakte. Ole Kyed som er børnepsykolog og forfatter til bogen "de intelligente børn" kunne du også kontakte, se hjemmesiden olekyed.dk. Om ikke andet for at få en second opinion af en, som ved rigtig meget om børn med særlige forudsætninger :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke. Og så vil jeg naturligvis gerne høre, hvordan det videre går din datter ...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder