Svar: Sutten - 18 mdr.

2. juni 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Nogle børn vælger at stoppe nærmest fra den ene dag til den anden, for andre børn er sutten så kær en ven, at det er meget svært at tage afsked og man må i stedet starte med at trappe stille og roligt ned.

Normalt stopper børn med at bruge sut omkring 3 års alderen og det er generelt en god idé at man holder sutten til kun at blive brugt når barnet skal sove. I løbet af dagen skal hun altså ikke løbe rundt med sutten i munden og faktisk må I gerne også nu - stille lidt krav omkring brug af sut. Den skal have en fast plads at ligge på, hvor den ligger og venter og kun gives, når hun har brug for den - trøst, lure, søvn.

Når og hvis hun f.eks. taler med sutten i munden, så er det en god idé at sige til hende at hun skal tage sutten ud, så I kan forstå hvad hun siger. Og bed hende gerne om sutten, så den kan lægges på plads - lad hende gerne selv gøre det, når hun har fået lidt trøst og kan klare sig uden :)

Når det er tid til at sige farvel til sutten, så er det normalt en god idé at finde et tidspunkt, hvor der ikke sker andre store ting i barnets liv. Det er ofte en god idé at man f.eks. ikke fjerner både ble og sut samtidig, ligesom det kan være en god idé ikke at fjerne sutten, når barnet starter institution, skal være storesøster eller lignende.

Det er ofte også en god idé at begynde at læse lidt bøger om det at sige farvel til sin sut. Det kan være lettere at læse om et barn i en bog og 'tale om den anden' end at skulle tale om sig selv og på den måde ...

Annonce

... kan man stille og roligt godt få drejet samtalen ind på barnets sut og at behovet for den måske ikke er så stort mere :) Man kan både købe og også låne mange bøger omkring det emne, så en tur på biblioteket kan være en rigtig god idé :)

I Danmark kan man hænge sutterne på suttetræer rundt omkring. Nogle gange står de hos tandlægen, andre gange i bycentre, i skoven, ved kirken eller i legetøjs-forretninger, hvor man også kan få et diplom, når man afleverer sin sut.

Nogle familier har også et familiemedlem, som tager imod sutter fra alle børn, andre familier sender sutten til julemanden og atter andre bytter sutten ud med en gave, som barnet måske har ønsket sig længe. Der findes mange måder at gøre det på.

Det vigtigste er at det sker i barnets tempo og det vil ofte sige gradvist, så behovet for sutten bliver mindre og mindre og stille og roligt let erstattes af noget andet, som er ligeså dejligt :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis sutten bruges meget som trøst, så kan man stille og roligt f.eks. bruge en bamse som substitut. så hver gang hun er ked af det og får sutten, så får hun også sin bamse. Stille og roligt får hun så bamsen mere og mere og sutten mindre og mindre.

Lad bamsen være aktiv i at trøste, hvis hun f.eks. falder og slår sig, så sig til hende: "Skal bamse også være med til at puste ..?"

På den måde kan sutten på en stille og rolig måde erstattes af noget andet, der som sagt på sigt er ligeså dejligt for hende :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder