Svar: Ekstra tryghedssøgende

4. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Det lyder godt nok ikke som om at din dreng har det særlig godt i øjeblikket og der er sandsynligvis flere ting der spiller ind ... :(

Det kan naturligvis ikke udelukkes at det handler om alder og udvikling og er en fase I skal igennem, ligesom pædagogerne har været inde på. Din dreng er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid og ikke kan forklares, hvor du er, når han ikke kan se dig osv. og det at du har været væk i en weekend, kan naturligvis godt i den forbindelse have 'priket' til et eller andet. Det kan ikke udelukkes, dog tror jeg nu ikke helt at årsagen skal findes der - han har jo haft både sin far og sin bror omkring sig og hverdagen har lignet sig selv, selvom du har været væk.

Der er dog igen tvivl om at hans astma og øgede medicinske behov også spiller ind og det på flere områder. For det første er han træt og når man er træt, så er det meget sværere at overskue hverdagen end når man er frisk og udhvilet. Det kan godt være at han sover som han skal, når du ser på klokken, men det er søvnkvaliteten jeg tænker på og den er ganske givet ikke særlig god, når han har de luftvejsproblemer som han har i ...

Annonce

... øjeblikket.

Der er heller ingen tvivl om at appetitten nok er lidt nedsat og at lysten til forskellige fødevarer ikke er så stor. Og netop indtag af mad, har stor betydning for vores velbefindende og humør. Til at styre vores følelser har vi blandt andet brug for serotonin og det får vi, hvis vi især indtager tryptofanholdige fødevarer. Det kan være f.eks. bananer, brød, pasta og fede fisk som makrel og laks. Det er også godt at spise avocado, grøntsager, bagte kartofler, kylling og oksekød. Prøv derfor om en ændring af kosten og et fokus på hans indtag af mad i løbet af dagen, kan gøre en forskel i humøret.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I stedet for at lade ham rende rundt med en sut og et billede af mor, så kunne det måske hjælpe ham at få en frikadelle eller en havregrynsbolle at gnave ... det kan lyde simpelt, men det kan faktisk godt have noget at sige :)

Det er svært at sætte nogen tid på, for flere ting spiller som sagt ind og årstiden taler jo heller ikke for nogen bedring i forhold til hans astma. Mon ikke at det hele af sig selv ser lysere ud i takt med at vi også går lysere tider i møde ...

Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren