Svar: Ekstra tryghedssøgende
4. januar 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære bekymrede mor
Det lyder godt nok ikke som om at din dreng har det særlig godt i øjeblikket og der er sandsynligvis flere ting der spiller ind ... :(
Det kan naturligvis ikke udelukkes at det handler om alder og udvikling og er en fase I skal igennem, ligesom pædagogerne har været inde på. Din dreng er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid og ikke kan forklares, hvor du er, når han ikke kan se dig osv. og det at du har været væk i en weekend, kan naturligvis godt i den forbindelse have 'priket' til et eller andet. Det kan ikke udelukkes, dog tror jeg nu ikke helt at årsagen skal findes der - han har jo haft både sin far og sin bror omkring sig og hverdagen har lignet sig selv, selvom du har været væk.
Der er dog igen tvivl om at hans astma og øgede medicinske behov også spiller ind og det på flere områder. For det første er han træt og når man er træt, så er det meget sværere at overskue hverdagen end når man er frisk og udhvilet. Det kan godt være at han sover som han skal, når du ser på klokken, men det er søvnkvaliteten jeg tænker på og den er ganske givet ikke særlig god, når han har de luftvejsproblemer som han har i øjeblikket.
Der er heller ingen tvivl om at appetitten nok er lidt nedsat og at lysten til forskellige fødevarer ikke er så stor. Og netop indtag af mad, har stor betydning for vores velbefindende og humør. Til at styre vores følelser har vi blandt andet brug for serotonin og det får vi, hvis vi især indtager tryptofanholdige fødevarer. Det kan være f.eks. bananer, brød, pasta og fede fisk som makrel og laks. Det er også godt at spise avocado, grøntsager, bagte kartofler, kylling og oksekød. Prøv derfor om en ændring af kosten og et fokus på hans indtag af mad i løbet af dagen, kan gøre en forskel i humøret.
I stedet for at lade ham rende rundt med en sut og et billede af mor, så kunne det måske hjælpe ham at få en frikadelle eller en havregrynsbolle at gnave ... det kan lyde simpelt, men det kan faktisk godt have noget at sige :)
Det er svært at sætte nogen tid på, for flere ting spiller som sagt ind og årstiden taler jo heller ikke for nogen bedring i forhold til hans astma. Mon ikke at det hele af sig selv ser lysere ud i takt med at vi også går lysere tider i møde ...
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske