Svar: Nej, nej, nej!

18. december 2009

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for din fine beskrivelse af din dejlige datter, hun lyder til at være en rigtig god pige, sundt udviklet og rigtig godt igang på alle punkter :)

Mit umiddelbare bud på hvorfor jeres datter siger "Nej, nej" og skubber til de andre børn om morgenen i dagplejen, eller hvis hun møder børn på biblioteket eller lignende er, at hun føler sig presset, hendes personlige sfære bliver overskredet.

Hun bryder sig ikke om at de kigger på hende, når hun kommer om morgenen. Hun har på en eller anden måde brug for lige at kunne komme ind selv, finde sig til rette osv. og vil ikke forstyrres at nogen som henvender sig eller bare kigger på hende. Det at de står og kigger, virker på hende grænseoverskridende.

Det er ikke unormalt det du fortæller, man ser det ofte hos børn - også lidt større børn som kan sætte ord på "Jeg kan ikke li de kigger" ... Så det er altså ikke fordi der er noget galt med jeres datter og jeg tænker heller ikke at der er sammenhæng mellem den episode der har været med jeres vennepars dreng, som er meget udadreagerende. Naturligvis kan hun lære at skubbe ved at se på ham, men det lyder mere som om at hun forløber sig lidt, fordi selve situationen er lidt ubehagelig for hende. Når du bremser hende, forklarer at det er okay at xx er der og han måske gerne vil have et knus, så kan hun jo nogle gange godt gøre dette.

Det handler ofte om at få hele situationen brudt og finde en måde at ...

Annonce

... gøre dette på, uden at skælde for meget ud eller gøre et større nummer ud af det. Hvis man fokuserer meget på det, kan man nemlig hurtigt få skabt en situation, hvor det pludselig bliver forstærket og hun får sværere ved at lade være. Derfor er det en god idé, som du har forsøgt at holde hende på armen og dermed hindre at situationen opstår - men vil hun ikke det, så må man jo forsøge noget andet :)

Måske kunne I vende det hele lidt ved at lade hende være et af de børn der bliver afleveret lidt tidligere, så hun ikke først kommer når alle de andre står og kigger, men så hun kan se at de andre kommer på samme måde, skal sige farvel osv. ligesom hun skal .. man ved jo aldrig om det kunne lade sig gøre at give hende lidt forståelse på denne måde, hun er jo umiddelbart en kvik pige, så det er et forsøg værd.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så mine tanker er at I ikke behøver være meget bekymret over det, at det sandsynligvis handler om at hun har sin egen private sfære, som hun føler bliver overtrådt, når nogen kigger på hende - et eller andet sted så ved vi jo også fra os selv, hvor ubehageligt det er når nogen kigger og vi ikke ved, hvad de tænker ... Og jeg tror det er den følelse hun har.

I hjælper hende allerede rigtig fint ved at sætte ord på og prøve at aflede, men prøv at komme helt væk fra situationen ved f.eks. at aflevere hende før de andre, bare en kort periode, og se hvad der sker.

Rigtig meget held og lykke og ha en rigtig dejlig jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre