Svar: Søvn og udvikling
16. december 2009
Alder:
8 mdr.
Hej,
Det er bestemt et forsøg værd om I kan holde jeres datter sovende og så flytte på hendes behov for flaske, så hun vågner senere og senere og har brug for den ... Det kan godt være det kan lade sig gøre - samme princip kan man nemlig bruge om morgenen, til de børn der vågner meget tidligt fordi de er sultne ... så prøv, der sker ikke noget ved at forsøge. I skal naturligvis bare stadig sikre jer, at hun får den mængde mælk hun har behov for i døgnet - ellers er det jo synd ikke at give hende det, når hun beder om det :)
Med hensyn til at trille om på maven så er der nogle forældre der bruger seler eller køber specielle soveposer eller dyner, som kan stoppes ned om madrassen, så barnet ligger mere fast. Jeg er dog ikke tilhænger af dette, da jeg mener barnet skal have lov til at skifte stilling om natten og bruge sig selv motorisk, præcis som vi andre også gør og løsningen er for mig derfor heller ikke at give hende så lille en seng, at hun ikke kan vende sig :)
For mig at se handler det om at jeres datter lige nu rent motorisk skal lære at flytte på sig selv og det kommer i takt med at hun også begynder at krybe og kravle. Lige nu "flyver" hun og når hun får sig lagt på maven i søvne, så bliver hun frustreret fordi hun ikke selv kan vende sig om. Men det lærer hun jo og det er vigtigt at støtte hende i denne læring. Det bliver hun ikke ved at få sele på eller ligge, hvor hun ikke kan røre sig, tvært imod, hun skal lære det om dagen og derefter vil hun så også kunne det om natten - det er altså en fase I lige nu skal igennem :)
Om dagen vil det være rigtig godt at du hjælper hende med at blive bevæget og jo mere jo bedre. Det er super vigtigt at hun bliver vendt og drejet i alle retninger, vender på hovedet, slår koldbøtter mellem dine arme på gulvet, at du svinger hende, gynger hende osv. En babygynge hvor hun sidder i en stol og gynger frem og tilbage vil være rigtig godt.
Jo mere du kan bevæge hende, jo mere får du stimuleret hendes balance og jo mere vil det også hjælpe hende til at krybe, kravle osv.
Hendes flyvende arme på du prøve at få placeret under hendes brystkasse, men jeg ved godt at det er svært, når hun har besluttet sig for at de skal være der. Jo mere du tumler med hende, jo mere balance hun får stimuleret, jo mindre behov for at "flyve" vil hun dog sandsynligvis få ... Så det vil altså kunne hjælpe hende både om dagen og om natten :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske