Svar: Skriger når hun skal i bad
1. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Ditte
Det er meget normalt at børn i perioder pludselig ikke kan lide vand og protesterer voldsomt over at skulle i bad. Det kan både skyldes at barnet har haft en ubehagelig oplevelse med badet, at vandet har været for koldt/varmt, at barnet har været gledet i badekaret, at barnet synes det er et overgreb at få vasket hår, har fået sæbe i øjnene osv. og så kan det også handle om at barnet pludselig oplever verden større, mere farlig eller at barnet begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje ... årsager er der mange af.
Men uanset hvad, så er det jo ret vigtigt at blive vasket en gang imellem og det er vigtigt at I forsøger at gøre jeres datter fortrolig med vandet igen. I første omgang kan I forsøge om hun vil bade sammen med jer under bruseren - måske er det også for meget for hende, det larmer og er ubehageligt. Alternativet er at lade hende sidde på bordet og blive badet i vasken, for på den måde at få brudt hele situationen omkring badekaret og få det lidt på afstand og så forsøge det senere igen.
Og så må I lege det lidt ind. Ikke fylde alt for meget vand i badekarret, bare så hun mere eller mindre kan sidde ned uden at føle det bliver for meget, lege med sit legetøj og synes det er sjovt. Hold pause med hårvask sammen med badet, så det lige nu kun er på kroppen at hun får lidt vand - hæld evt. med en kande i stedet for med bruseren og vurder hvordan hun har det med sæben. Nogle børn nyder, hvis der er masser af sæbeskum, så er det ekstra sjov, andre børn vil helst at vandet er helt klart, så de kan se sig selv, legetøjet osv. Prøv jer lidt frem.
Sørg for at der er masser af varme i rummet, så det ikke føles koldt og dermed ubehageligt. Luk døren ud til badeværelset så der ikke er træk, varm håndklædet hun skal have om sig bagefter på radiatoren eller i tørretumbleren, så hun også oplever det dejligt når badet slutter - det er vigtigt at det hele forbindes med noget rart.
Du skriver at hun har børneeksem - vær opmærksom på hvad sæbe og hudplejemidler du bruger. Medtænk også at huden efter bad ofte kommer til at klø og det kan være meget ubehageligt for hende, hvis hun direkte efter bad komme i lunt tøj eller pakkes tæt i en dyne. Sørg for at huden får mulighed for at ånde, når hun har været i bad.
Jeg håber at du er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke - også med indkøring i vuggestue :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske